מטפלים בבעיות, מחזירים את החיוך
לתרומות לעמותת חיים של טובה - לחצו כאן

משפחות רבות מתמודדות יום יום עם משברים ובעיות נפשיות קשות. הרב נתן שלו, רב היישוב מבואות יריחו ויו"ר עמותת 'חיים של טובה' מספר כיצד מחזירים להן את החיוך.

"העמותה שלנו היא כתובת למשפחות שמתמודדות עם בעיות נפשיות ובעיות בזוגיות. יש קשת רחבה מאוד של בעיות בתחום הפסיכולוגי ומשפחה שמתמודדת עם בעיות, הדבר פוגע לה בתפקוד, בתעסוקה, בהורות, בזוגיות. המשפחה מוצאים את עצמה חסרת אונים ואין לה לאן לפנות", מספר הרב שלו.

לדבריו, "יש בהתחלה מחסום מאוד משמעותי שצריך לעבור אותו והוא הנכונות לקבל עזרה ולהודות בכך שיש בעיה שהיא גדולה ממני. רוב האנשים שמתמודדים עם בעיות כאלה, לא פונים לקבלת עזרה ואלה שכן פונים, עושים זאת לאחר זמן".

הרב שלו מציין כי מדובר בצעד משמעותי מאוד. "המסר שלנו הוא שפנייה לעזרה זה צעד של אומץ, של תקווה, צעד שמבטא אמון ואופטימיות. אנחנו מאוד מכבדים את הצעד הזה כי אנחנו יודעים שנעשתה עבודה רבה עד שאדם הגיע אליו. זה לא נעים לשבת על כורסת המטופל ולא נעים לאף אחד להודות בבעיות בתחום הנפשי".

ומה אתם עושים ברגע שמגיע אליכם אדם או משפחה עם בעיה?

"השלב הראשון הוא ההכוונה המקצועית. לסייע לאדם הנצרך להגיע לכתובת שתפתור את הבעיות. לעתים בעיה כזאת יכולה לסובב את כל המשפחה ולגרום לה לסחרור ולמתח. מספיק אחד במשפחה שלא מתפקד, לאו דווקא ההורה, כדי לגרום לכל המשפחה להזדקק לטיפול".

יש גם כמובן עלות כלכלית לטיפול נפשי, והיא אינה מבוטלת.

"בדרך כלל משפחה שמתמודדת עם קשיים כאלה ואינה מתפקדת, זה אומר שגם המצב התעסוקתי שלה נפגע. אם אלו משפחות שמראש באות מאוכלוסיות מוחלשות בלי הרבה משאבים ונתוני הפתיחה לא טובים מבחינה כלכלית – ברור שאין להם את הסכום לשלם על טיפול. הרבה פעמים משפחות מבינות את הצורך בטיפול, מעוניינות ורוצות טיפול, אבל אין להן את היכולת לממן את זה. אנחנו מבינים את זה ועושים הכל כדי לעזור לעוד משפחות".

אפשר לומר שיש היום פתיחות יותר גדולה לנושא ואנשים מבקשים יותר להיות מטופלים?

"יש הרבה יותר פתיחות, בכל המגזרים, אבל לצידה יש גם הרבה בלבול. השוק מוצף בהמון סוגים של טיפולים ומטפלים ויש גם לצערנו לא מעט שרלטנים. הפתיחות של אדם לקבל טיפול אינה מעידה על כך שהוא יקיש בגוגל 'טיפול' ויקבל את התוצאה הנכונה. צריך להגיע למטפל נכון, אמין, שעובד בצורה מקצועית ומכבד את האידיאולוגיה ותפיסת העולם של המטופל. יש סט שלם של התאמה שצריכה להיות. לכן, העזרה בהכוונה להגיע למטפלים טובים ומקצועיים היא לא פחות קריטית מהעזרה הכלכלית".

הרב נתן שלו מזכיר כי ארגונו הוא כתובת אחרונה כמעט, למי שאינם מעוניינים להידרש למערכת הבריאות הציבורית, מחשש שבעייתם תיחשף. "משפחות שפונות אלינו, הן משפחות שאין להם פה. הן לא יכולות לפנות לאף גורם אחר. אין להן כתובת. חלקם לא מוכנים לפתוח את הדברים אפילו מול רופא משפחה, כדי שזה לא יירשם בשום מקום. כשיש גוף שהוא לא חלק מהמערכת, שקט ודיסקרטי, ובו המשפחה מרגישה בטוחה ויודעת שמה שנפתח בפנינו לא מגיע לשום מקום, זה שירות שלא קיים ונצרך מאוד".

"המטרה שלנו", הוא מסכם, "היא להציל עוד משפחות כאלה, כדי שלא יהיה מצב שמשפחה תתפרק בגלל שלא היה תקציב לשלם על טיפול כזה".

לפרטים נוספים על עמותת חיים של טובה - לחצו כאן