אזכרה לרב חנן פורת זצ"ל. אמש
אזכרה לרב חנן פורת זצ"ל. אמשצילום: יח"צ מעלה

בבית אורות בירושלים נערך אמש (שני) ערב זיכרון לציון שבע שנים לפטירת הרב חנן פורת זצ"ל.

בערב, אותו הפיקה עמותת 'מעלה – המרכז לציונות דתית' בשיתוף "בית אורות" ויחד עם תנועת 'אורות' בשם צוות "אור וטוב", הוקרנו סרטונים מרגשים, המתעדים תקופות שונות בחייו של הרב חנן פורת בעריכתו של מנכ"ל מעלה רפי קפלן.

קפלן שהיה חבר קרוב של הרב פורת ציין, "סיפור חייו של חנן הוא סיפור חייה ההיסטורי של מדינת ישראל. הוא נולד בערב קום המדינה, חווה את מלחמת העצמאות כילד כשכפר עציון נפל, נלחם במלחמות ששת הימים ויום הכיפורים, נפצע קשה, היה חבר כנסת, עסק בקליטת עלייה ועסק בלימוד תורה ובחסד. זהו האדם הכי קרוב לשלמות שהכרתי, 'ראשו בשמים ורגליו מוצבות ארצה', מצד אחד אוהב תורה ולמדן עצום ומצד שני איש מעשה של גנרטורים וקרוואנים".

דני, בנו של גיורא אשכנזי שהיה מפקדו של פורת במלחמת ששת הימים ונפל בבית אורות בדרך לשחרור ירושלים , השתתף כאמור באזכרה יחד עם בתו. לשניים הוענקו חולצות מיוחדות של בית אורות כהוקרה של אנשי המקום לגיורא.

לאחר מכן הוקרן סרט מרגש בו חנן מספר על הקשר שלו עם גיורא אשכנזי ועל ההחלטה להעניק למפקדו שנרצח את פרס ירושלים שקיבל. אשכנזי הבן ציין בסוף הסרטון, "אני מאוד נרגש להיות כאן, ראיתי את השכונה החדשה שנבנית פה, זה עוצר את הנפש ואת הלב".

בני קצובר, שותפו של פורת להקמת גוש אמונים סקר את כל מהפכת ההתיישבות של פורת וציין, "התחלנו עם 1000 מתיישבים בכל יהודה ושומרון. חנן פעל יחד עם אחרים ומהר מאוד אלפים החלו להגיע, כשהמתנגדים שלנו עצמם 'שכנעו' עשרות אלפים לבוא להתיישב בשומרון, והיום ב"ה ישנם כ – 450 אלף מתיישבים. חנן תמיד היה אומר בשמו של הרב צבי יהודה: 'הכל יפרח מארץ ישראל'. ואכן ההתיישבות הביאה לפריחתם של 100 ישיבות ומאה גרעינים, לצד השפעה בתקשורת, בתרבות, בתיאטרון ובמוזיקה. שנזכה להמשיך לצעוד לאורו של חנן ושהכל יפרח לנו מארץ ישראל".

יהודה עציון ספד אף הוא לחנן באומרו: "רבות דובר על מסירותו לעלייה מרוסיה, אבל הוא היה מסור לא פחות לעליה מכנף דרום. הוא נסע לאתיופיה על מנת לעזור וללמד שם את הילדים. הנושא לא נכתב עד היום אבל זה הוא רוחו של חנן, שגם הנידחים והרחוקים שביהודים הם אלו שהיו חשובים לחנן".

הרב אלחנן בן נון ציין, "ישרותו של הרב חנן הייתה לסמל, גם יריביו מהשמאל יסכימו על כך, הוא לימד אותנו איך להיות מנהיג, הוא לא חיפש כתרים, פעמים היה ח"כ וויתר על תפקידו. בימים של תשובה אנו צריכים ללמוד ממנו איך להנהיג ולחבר את כל האומה יחד".

אירה דשבסקי שעלתה מרוסיה בסיועו של הרב פורת ותנועת 'מחניים' סיפרה, "הרב פורת אהב אותנו מאוד, הרגשנו את זה וזה היה הדדי. כל הזמן למדנו ממנו, אפילו מהדרך שבה הוא התמודד עם המחלה. הוא היה כולו רגש, וטיפל בנו בכזו אהבה. א. ב. יהושע אמר לסופרים הרוסים שהם צריכים ללכת לנקות את הרחובות כדי שיכירו את השפה והתרבות הישראלית וחנן חיבק אותנו ודאג לנו להכל, זה היה ההבדל ביניהם, כולו היה אור וטוב".

את האירוע הנחה חיים פאלק, יו"ר 'מעלה' והשתתפו בו מנכ"ל 'אורות' נחי אייל, פרופ' הילל ויס, הרב אלחנן בן נון, בני קצובר, יהודה עציון, דני אשכנזי, בנו של גיורא אשכנזי ואירה דשבסקי. כמו כן כיבדו בנוכחותם השר אורי אריאל, חה"כ מוטי יוגב, יו"ר סיעת 'מאוחדים' וחבר מועצת העיר ירושלים אריה קינג, מנהל בית אורות, הרב יעקב יקיר, הרב אברהם בלאס, משפחתו של הרב פורת, תלמידיו ושותפיו לדרך.