חומרי הסתה
חומרי הסתהצילום ארכיון: דו"צ

הרשות הפלסטינית השיקה תוכנית לימודים חדשה בשנתיים האחרונות שאחת ממטרותיה היא לעודד "התנגדות אלימה" נגד ישראל, הסתה, סגידה ל"שהידים" ולהקריב חיים בשם הדת.

המכון לניטור סובלנות השלום והתרבות בחינוך הממלכתי (IMPACT-se) שניתח את ספרי הלימוד לכיתות א' עד י"ב, גילה כי בספרי הלימוד יש שיח רדיקאלי המשלב "דמוניזציה של ישראל" ומוטיבים אנטישמיים, לצד נרטיב המעודד "שחרור אלים של פלסטין".

"האסטרטגיה של הרשות הפלסטינית... היא לשמור על מיליוני אנשים צעירים, מוכנים לאלימות בכל פעם שיידרש", אמר מנכ"ל IMPACT-SE, מרכוס שף, בראיון לערוץ בשפה האנגלית (HOT, אפיקים 34 ו-200) מרשת ערוצי החדשות הבינלאומיים i24NEWS שחשפה את הדו''ח המלא.

על פי ממצאי הדו"ח, מוטיבים אלימים מופיעים בשלל זוויות ולאורך כל תוכנית הלימודים. כך למשל במקצוע המדעים, 'חוק התנועה השני של ניוטון' נלמד באמצעות תמונה של ילד שמכוון רוגטקה לעבר חיילי צה"ל. התמונה משמשת את ההסבר למושגים כמו "כוח", "מסה", "עוצמה", "תנועה מעגלית" וכו'.

באחד מספרי הלימוד בפיסיקה מופיעה שאלה השואלת את הילדים באיזה אמצעי זהירות עליהם לנקוט בעת השימוש ברוגטקה נגד חיילי צה"ל. ילדים לומדים על הורמונים על ידי תיאור עימותים עם צה"ל והסבר על "עמוד השדרה" ניתן ללמוד דרך סיפור העוסק ב"תוקפנות ציונית". שאלה בספר החשבון לכיתות ד' מבקשת מהתלמיד 'לחבר את מספר השהידים באינתיפאדה הראשונה ומספר השאהידים באינתיפאדה השנייה'.

בכיתה א', תלמידים לומדים אותיות באמצעות מילים. בין הדוגמאות שניתן למצוא בספרי לימוד השפה הערבית: "שהיד", "התקפה" ו"לברוח".

דוגמא נוספת ניתן למצוא בלימודי השפה והבנת הנקרא. באחד השירים בספר הלימוד של כיתה ג' מופיעה השורה: "אני נשבע שאקריב את דמי / כדי להרוות את הארץ של הנדיבים / ואסלק את הגוזל מארצי / ואשמיד את שרידי הזרים".

הדו"ח חושף כי "טרור" הוא כלי לגיטימי של "תנועת השחרור". כך למשל דלאל מוגרבי, ממובילות חוליית הפת"ח אשר ביצעה את הטבח בכביש החוף ב- 1978, בו נרצחו 38 ישראלים בהם 11 ילדים, נקראת "גיבורה" ו"קדושה". הטבח באולימפיאדת מינכן, בו פלסטינים רצחו 11 ישראלים, מתואר בספר ההיסטוריה כ"פעולה" המהווה חלק מההתנגדות הפלסטינית.