אותר קטע מספר תורה - שנים אחרי שנגנבגרגורי באדו

23 שנים חלפו מאז נגנבו שני ספרי תורה עתיקים, מבית הכנסת השומרוני בשכם. מאז מחפשים השומרונים דרך, להחזיר אליהם את ספר התורה העתיק, ולהשיבו למקומו.

לפני כחצי שנה, נמצא בתיקו של מטייל, במעבר הגבול בין ירדן לישראל, קטע מתוך אחד מספרי התורה. הקלף העתיק הועבר לרשות העתיקות ומאז הוא נבדק על ידי מומחים רבים.

לפני מספר חודשים, פנו ראשי העדה השומרונית לראש מועצת שומרון יוסי דגן, בבקשה לסייע להם, לראות את הקלף. לאחרונה המאמצים בנושא נשאו פרי וסגן ראש המנהל האזרחי אורי מנדס יחד עם מנכ"ל רשות העתיקות ישראל חסון וראש מועצת שומרון יוסי דגן, התקבצו עם ראשי העדה השומרונית במטרה לאפשר להם לראות את הקלף העתיק.

דגן בירך על ההחלטה ואמר, "זה רגע מאוד מרגש עבורנו. לא רק עבור העדה השומרונית. לראות ספר תורה עתיק שנגנב לפני 23 שנים. יש כאן עצב על ספר תורה קרוע. מצד שני אני שמח בשמחת העדה השומרונית. אני מקווה שיום יבוא, ולעדה השומרונית יוקם מוזיאון ראוי לשמו, בו יוכלו להציג את הקלף העתיק והיקר".

"אנחנו במועצה האזורית שומרון מתייחסים לעדה השומרונית כחלק מאיתנו. אנחנו איתם בשמחות בחגים, בפסח ובשבועות, באבל בהלוויותיהם ונמצאים איתם מדי יום. הם חלק מהסיפור ההיסטורי של השומרון ואנחנו שמחים לקחת חלק בדבר הזה. אני שמח שלהתיישבות יש חלק בסיוע בנושא הזה. אני סבור שנכון לאפשר לשומרונים לראות את ספר התורה ובהמשך מעבר לזה, לסייע להם להעביר להר גריזים את הקלף העתיק למקומו המקורי".

סגן ראש המנהל האזרחי אורי מנדס אמר לשומרונים, "לשמחתנו התאפשר וזכינו בימינו אלו למצוא חלק מאותו ספר תורה עתיק שומרוני. ביוזמה של ראש מועצת שומרון ולאחר בקשה של הקהילה השומרונית, רשות העתיקות הסכימה לחשוף בפנינו חלק מקטע ספר התורה שהתגלה. מה שחווינו כאן היום הוא אירוע מיוחד ומרגש, והעובדה שהשומרונים זוכים לראות את ספר התורה שלהם שבן יותר מ 700 שנה, זהו אירוע מרגש מאוד עבורנו"

מנכ"ל רשות העתיקות ישראל חסון פנה אל וועד העדה ואמר, "אני רוצה להגיד לכם קודם כל תודה. על המורשת שהבאתם לנו. באירוע הזה, אנחנו זוכים להיות שומרי האוצר, ששייך לכל אזרחי מדינת ישראל ואזרחי העולם. יש לנו כאן אוצרות מכל המינים כשהקלף הוא אחד הדברים היותר חשובים כאן כשהוא מצטרף לאוסף של 1,000 מגילות ועוד 27,000 חלקי מגילות שרשות העתיקות שומרת עבור העולם כולו ועבור המורשת של כל אחד ואחד. הממצא שכאן מוצג לפניכם מצטרף לחבורה המיוחדת הזו. ואני רוצה שתרגישו שלא רק זה שלכם, אלא שכל מה שיש ברשותנו שייך לכם".

יפת, מראשי העדה השומרונית, סיפר בהתרגשות על האירוע. "ראינו היום קטע ממגילה קדומה של ספר תורה שנמצא בידי השומרונים בשנת 1991. ב-21 במארס 1995 נכנסו שלושה גנבים לבית הכנסת בשכם וגנבו 2 ספרי תורה. אחד מהם זו המגילה שממנה ראינו קטע קטן והשני ספר תורה שלם. הספרים הללו הועברו לירדן. למרות כל המאמצים הם לא אותרו. בשבילנו היום הזה הוא יום שמח בחלקו מכיוון שאנחנו רואים חלק מהמגילה. זה יום עצוב על מה שקרה למגילה, שעכשיו דפיה מפוזרים בכל העולם. זו היתה מגילה שהועתקה ע"י אחד הכהנים הגדולים והסופרים הגדולים ביותר שלנו, אבישוע בן פנחס, בשנת 1362 לספירה. זה היה ספר קדוש מאוד שהוצג בפני הקהילה במשך מאות שנים".