טראמפ
טראמפצילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הסביר אמש (רביעי) את הרקע לאמירה שלו ולפיה הוא תומך בפתרון שתי המדינות עבור ישראל והרשות הפלסטינית

טראמפ סיפר שאמר את הדברים כשישב ליד ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו. בהזדמנויות מעין אלה, הוסיף, העתונאים "צורחים כמו פסיכים מירכתי החדר" ושואלים אותו שאלות, והוא נוהג לענות להם.

"אחד העיתונאים הללו שצרח, שאל לגבי עניין ה'מדינה אחת – שתי מדינות'", סיפר טראמפ. "ואני אמרתי שאני חושב שפתרון שתי המדינות יקרה. מצד אחד זה יותר קשה כי מדובר בעסקת נדל"ן, כי אתה צריך לשרטט מפגשים וגבולות והרבה מובלעות וכו'... וזו למעשה עסקה יותר קשה. אבל מבחינה אחרת זה עובד יותר טוב כי אנשים יקבלו שלטון עצמי".

"אז הם שאלנו אותי לגבי זה ואמרתי 'ובכן, אני חושב ש[פתרון] שתי המדינות יקרה, אני חושב שאנחנו נלך בדרך הזו', ואני שמח שהוצאתי את זה לאוויר, וג'ארד [קושנר] שהוא כל כך מעורב, הוא אוהב את ישראל, הוא אוהב את ישראל, אבל הוא גם יהיה מאוד הוגן כלפי הפלשתינים. הוא מבין שצריך ש...שתי קבוצות האנשים יהיו מרוצות. כולם צריכים להיות מרוצים".

זה מה שכל כך קשה. כי יש כל כך הרבה שנאה וכעס לאורך כל כך הרבה שנים. זה כנראה המרכיב העיקרי בקושי.

טראמפ חזר על כך שהוא שמח שאמר את הדברים ושם את הרעיון על השולחן, וכי רוב הישראלים תומכים בפתרון שתי המדינות. אבל הוא הדגיש: "אם הישראלים והפלשתינים ירצו מדינה אחת, זה בסדר מבחינתי. אם הם רוצים שתי מדינות, זה בסדר מבחינתי. אני שמח אם הם שמחים. אני המאפשר. אני רוצה לראות אם אפשר להגיע לעסקה כדי שאנשים לא ייהרגו יותר".

בהמשך סיפר על ביקורו בערב הסעודית, בפסגה בה השתתפו מנהיגי 58 מדינות מוסלמיות. לדבריו, לפחות 12 מנהיגים, סיפר, ניגשו אליו ואמר לו שאי אפשר להגיע לשלום במזרח התיכון בלי שלום בין הישראלים לפלשתינים.

הוא שב ואמר שלדעתו, פתרון של שתי מדינות הוא אפשרות יותר סבירה, אבל אם הישראלים והפלשתינים ירצו פתרון של מדינה אחת, הוא יתמוך גם בזה.