ראש העיר ומפקד המחוז בתערוכה
ראש העיר ומפקד המחוז בתערוכהצילום: ארנון בוסאני

תערוכת חדשה על מורשתה של הדס מלכא ז"ל נפתחה אמש (רביעי) באירוע חגיגי בבית נחמיה - מרכז עירוני להכנה לשירות משמעותי בירושלים, והיא תוצג במקום עד לסוף חודש נובמבר.

באירוע הפתיחה השתתפו בני משפחת מלכא, ראש העיר ניר ברקת, מפקד מחוז ירושלים במשטרה ניצב יורם הלוי, נציגי עיריית ירושלים, נציגי משמר הגבול וחניכי מכינות.

התערוכה החדשה ששמה "לוחמת", קמה ביוזמת הוריה של הדס על מנת להאיר קווים לדמותה ולהפיץ את מורשתה שממשיכה לחיות גם אחריה.

משפחתה של הדס מספרת כי היא התאפיינה בחריצות ובעשייה, והיוותה מודל לחיקוי והשראה בקרב הסובבים אותה. העוצמה, הפעלתנות, הרגישות, הנחישות והתעוזה היו חלק בלתי נפרד ממנה, כמו גם החיוך הרחב שלא ניתן היה לפספס.

התערוכה מציגה שני צירי זמן: ציר הזמן הראשון הוא הדרך שעברה הדס, החל מגיוסה לצבא ועד ליום נפילתה ומבוסס על טקסטים שהדס כתבה ושיתפה בדף הפייסבוק שלה. הציר השני מציג את הזמן מאותו המאורע ועד היום; והוא מבוסס על טקסטים וזיכרונות של חיילים ששירתו עמה ותחת פיקודה, כמו כן, של חברים ואנשים בהם היא נגעה. אסופות ההספדים מחולקות לפי חודשים, מיום נפילתה ועד היום.

הדס מלכא, בתם של דוד וגאולה מלכא, אחותם של תמיר, גיא, שקד, נטע וגפן, חירפה את נפשה על אדמת ירושלים אותה אהבה אהבת נפש, בעת שירותה הצבאי כלוחמת מג"ב בשירות קבע. חייה נלקחו על ידי מחבל בשער שכם, בכ"ב בסיוון ה'תשע"ז (16 ביולי 2017), והיא רק בת 23.

הדס התגייסה תחילה לחיל הים לתפקיד מנהלי, וזאת חרף רצונה העז לשרת כלוחמת במשמר הגבול. לאחר כ-7 חודשי מאבק והתעקשות, הצליחה הדס להחליף את המדים הבהירים במדים האפורים, ואת הכומתה הכחולה בזו הירוקה. בהמשך, הדס שירתה כלוחמת בפלוגת חליף שבירושלים ולאחר מכן יצאה לקורס מפקדים ופיקדה על טירונים בנים בפלוגת איתן שבעוטף ירושלים. פחות משנה לאחר שחרורה משירות חובה החליטה הדס לחתום קבע ולחזור לתפקידה, אשר הוביל אותה שוב לאדמת ירושלים.

ראש העיר ירושלים ניר ברקת אמר באירוע, "התערוכה שחנכנו היום מציגה את הדמות של הדס מלכא ז"ל דרך הרגעים הקטנים, היומיומיים. כשעומדים בתערוכה אפשר ממש להרגיש את הדס. את החיוך, את המילים שלה, את הערכים שהובילו אותה. דרך התמונות אפשר להרגיש את האהבה הגדולה של הדס למג"ב ואת התפקיד המשמעותי שהיא הובילה. בזכות אומץ ליבה של הדס ז"ל ושאר הלוחמים, המחבלים לא הצליחו להמשיך במסע הרצח שלהם. על כך אנחנו הירושלמים אסירי תודה ומוקירים את זכרה. הנופלים ומשפחות השכול הם חלק מאיתנו".