אתיופיה
אתיופיהצילום: אייסטוק

הממשלה צפויה לאשר (א') את הבאתם לארץ של כ-1,000 קרובי משפחה של בני הפלאשמורה.

על פי הצעת ההחלטה שהגישו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון, בשנה הקרובה תאושר עלייתם לישראל של מי שאינם יהודים אך הם בני משפחה של מי שעלו לישראל מכוח השתייכותם לקהילת הפלאשמורה.

כך למשל אישה נוצרייה שנישאה לבן לקהילת הפלאשמורה ועלתה לארץ תהיה זכאית לבקש להעלות ארצה אף את הוריה ואחיה הרווקים אם אלו שוהים במחנות מבקשי העלייה באתיופיה ויכריזו על כוונתם להתגייר.

על פי ההחלטה, שר הפנים אריה דרעי ורשות האוכלוסין וההגירה יבדקו את בקשות העלייה ויאשרו אותן.

גורם משפטי בכיר המעורה בעניין הסביר לערוץ 7 כי הצעת ההחלטה כוללת סטנדרט קירבה שלא מאושר גם ביחס ליהודים גמורים במדינות אחרות.

מדובר בהצעה בעלות כבדה של 183 מיליון ש"ח, לא כולל את עלותה הכבדה של עצם ההתאזרחות.

"מדובר בהצעה להעלאתם של גויים גמורים שעלייתם לא אושרה בכל הגלים הקודמים (למרות שגם גלים אלו כבר כשלו בהפרזה רבה בהעלאת אנשים בעלי זיקה קלושה והולכת ליהדות, זאת, בניגוד לעלייה המבורכת של אחינו יהודי אתיופיה שעלו מוקדם יותר", אומר הגורם המשפטי.

"כעת לוקחים את אחרונת בנות הזוג של הפלאשמורה שעלתה לישראל מכוח ההחלטה המרחיבה האחרונה שהשיג חבר הכנסת נגוסה בקואליציית ה 61, וקובעים שגם הוריה יוכלו לעלות יחד עם ילדיהם שטרם נישאו. אמנם הם צריכים להשתייך לקהילת דורשי העלייה בגונדר או אדיס אבבה – אך מדובר באנשים שלא נמצאו זכאים לעלייה בכל הסבבים המרחיבים הקודמים".

הגורם מציין כי החלטות ממשלה קודמות קבעו מפורשות שלא תועלינה עוד קבוצות. בשנת 2016 אישרו בכל זאת עוד 1300 וכעת מוסיפים עוד 1000 שהם קרובים של עולי 2016 אשר עלו בשל קרבתם לעולי 2015, "אין לדבר סוף וכעת גם החלטת הממשלה קובעת מפורשות שמעבר ל 1000 יחזרו לממשלה לבחינת אישור נוסף".

"חמור מכך, מדובר בתקדים שעלול להיות מיושם גם על עולים מכל רחבי העולם. סעיף הנכד, ופרקטית – הנין החורג, מרחיב די והותר. אבל כיום לפחות לא מרחיבים את הזכאות להורים, לאחים ולילדים בגירים.

כעת גם זה יישבר. כפי שרומזת יועמ"שית משרד רה"מ, גם בני זוג של נכדי יהודים ממקומות אחרים בעולם יבקשו להעלות את קרוביהם. זו שרשרת בלתי נגמרת של קרובי משפחה. חיוני לעצור את ההחלטה הזו".

פורום קהלת הוסיף בעניין הערב את עמדתו ביחס להחלטה, "מי שיהדותו מוכחת לא צריך את החלטת הממשלה הזו שהרי זכאותו קיימת כבר בחוק השבות.

החלטת הממשלה להעלאת בני הפלאשמורה כבר הייתה הרחבה שדורשת עיון. אבל כעת מבקשים להביא את בני המשפחה הגויים של אותם בני הפלאשמורה. כך למשל בן פלאשמורה שנישא לאישה נוצריה והיא ומשפחתה הצטרפו למחנה בגונדר, אם בני הזוג עלו לארץ, האישה תוכל לדרוש את עליית הוריה ואחיה הרווקים".