הרב אילעאי עופרן
הרב אילעאי עופרןצילום: עצמי

התורה ניתנה לבני האדם. כדי לרדת לעומקם של פסוקיה יש להבין לא רק את דברי התורה אלא גם את נפש האדם.

סיפורי התורה, ממעשיהם של אדם וחוה בגן עדן, דרך עלילות משפחת האבות ועד לתלאות העוברות על בני ישראל במדבר, מתארים את ההוויה האנושית על כל מורכבותה – כולל הרגשות, היצרים, השאיפות והקשיים שאותם חווים בני האדם.

עולם הפסיכולוגיה עסוק בניסיון לתאר ולהסביר את ההתנהגות האנושית ולהציע שפה ועולם מושגים שבעזרתם ניתן יהיה להבין מעט יותר את נפש האדם. עיקרה של התורה הוא אמנם בערכים שאליהם היא מחנכת ובדרישות שאותן היא מציבה, אך בכדי לחולל דבר-מה בעולם האנושי נדרש חיבור מתמיד בין ערכים לפסיכולוגיה.

תורה של הנפש חותר להבנה עמוקה של פרשות וסיפורים מכוננים מן התורה בעזרתם של מושגים ותיאוריות מעולמה של הפסיכולוגיה המודרנית. כך למשל מסייעת תפיסת החלום של פרויד להבנת חלומותיהם של יוסף ושל פרעה, ומושגים ממשנתו של אדלר שופכים אור חדש על סיפור מכירת הבכורה. מחקרים על אודות תופעת הצחוק מאפשרים מבט אחר על צחוקה של שרה אמנו, ותובנות מעולם הפסיכולוגיה הארגונית מציעות פרשנות מקורית ליחסה של התורה לכוהנים.

אין בספר כל כוונה להושיב את אבותינו על ספת הטיפולים או להציע ניתוחים פסיכולוגיים לדמויות מקראיות, כל עניינו הוא בקשר שבין תורת ה' לתורת האדם ובחיבור שבין סתרי המקרא לנבכי הנפש.

אילעאי עופרן הוא רב ופסיכולוג. משמש כרב קבוצת יבנה וכראש המכינה הקדם-צבאית "רוח השדה".