וירטואוז. פייגלין ונתניהו בימים טובים יותר
וירטואוז. פייגלין ונתניהו בימים טובים יותרצילום: פלאש 90

האם הפיגוע הרצחני אתמול (ראשון) באזור התעשייה ברקן מבשר על תום עידן הדו קיום שעד כה נהגו להתפאר בו לא מעט אנשי השומרון בכלל ואנשי ברקן בפרט? לשאלה הזו התייחס ביומן ערוץ 7 יו"ר מפלגת 'זהות', משה פייגלין.

"גם השמאל וגם הימין לא יכולים להשתחרר מהלפיתה הזו", פותח פייגלין בהתייחסותו למארג החיים היהודי ערבי ביהודה ושומרון. "הדיסוננס בין הדו קיום והחיים המשותפים הם עובדה וגם הטבח בין היהודים והערבים, כולל במקומות הללו ובמקרה הזה, הם עובדה".

כדי להסביר את המציאות המורכבת ואת הדרך שלו לפתרון מעניק פייגלין מבט כולל והיסטורי יותר. לדבריו "כל מי שמדבר על עם פלשתיני ומדינה פלשתינית ולאום נוסף שנמצא כאן בארץ הזו לא יכול לפתור את הדיסוננס ומוביל לרצח הבא". זאת מאחר ובעוד "הערבי הפרטי הוא אדם שיכול להיות נאמן ואיש חסד וצדקה, ולהגיד שכל הרעבים רוצחים וכו' זה לא רציני, בעניין הזה אין הבדל בינם לבינינו, הרי שכאשר מדובר בעם, אם מרימים אותם לרמה של עם, הם הופכים למפלצת, כי ההגדרה העצמית ה"פלשתינית" היא לא של מדינה שחיה מעצמה, אלא ההגדרה הלאומיות המומצאת שלהם היא רק אחת – שלילת המדינה שלנו, חורבן המדינה שלנו. כעם הם קיימים כדי להשמידנו".

פייגלין קובע כי "אנחנו באיוולתנו מעצימים את ההכרה" ובהקשר זה הוא מזכיר את השימוש שעושות מפלגות ימין במונחי אוסלו המחלקים את השטח ל-A, B ו-C, מה שלטעמו מביא לרצח. כשנשאל אם מפלגת 'האיחוד הלאומי' לא מוכיחה בצעדיה ובפרסומיה התנתקות מהמונחים הללו, משיב פייגלין: "'האיחוד הלאומי' אומר הרבה דברים נכונים. סמוטריץ' לקח את התכנית המדינית שלי והעתיק אותה, אבל אי אפשר להצביע ל'איחוד הלאומי' אלא רק ל'בית היהודי'".

לדבריו אמנם תאוות הפגיון תמיד הייתה אצל הערבים, "אבל כאשר אנחנו מנסים למצוא פתרון לדיסוננס הזה צריך להבין שהדבר נובע מכך שאנחנו מעבירים אותם מתודעת אינדיבידואל לתודעת העם".

כאמור וכדרכו של פייגלין תשובותיו לשאלות פוליטיות עכשוויות גולשות למבט היסטורי ופרספקטיבה רחבה יותר, וכך קורה גם כאשר אנחנו שואלים אם העובדה שהניסיון שלו להציב מענה מדיני פוליטי לא צלח, לא בתוך מפלגת השלטון ועל פי סקר אחרון (ערוץ 2: 1.25 אחוז למפלגתו של פייגלין) גם לא מחוצה לה, אולי נכון יותר לחבור למפלגת ימין קיימת. על השאלה הזו הוא משיב במבט היסטורי הרואה בימין ובשמאל שתי ידיים של אותו גוף ציוני חילוני המאבד את דרכו בעקבות נטישת האלוה:

"הרצל חלם להשיב את עם ישראל לארצו ולהביא אותו מהממד הקהילתי למולדתו או למולדת כלשהי, להפוך אותנו לעם ריבוני ולהשאיר את אלוהים בגלות. זה חלומה של הציונות. הניתוח הצליח ועם ישראל שב לארצו. הרצל היה בטוח שהאנטישמיות תיעלם כשנקים מדינה, אבל אי אפשר לקחת את הזהות האמונית הבסיסית, המונותאיזם של העם היהודי, ולהשאיר ואקום ואז נוצרו ימין ושמאל. השמאל הציע להחליף את האל בסוציאליזם וקומוניזם והימין הציע להחליף את האל בלאומיות ופאשיזם רך, מה שלא נחשב אז למילה גסה. למעשה הימין והשמאל הן שתי ידיה של הציונות שניסתה להשאיר את האלוהים בגלות. שני הצדדים נמצאים היום מול שוקת שבורה. ניסינו להצדיק את קיומינו בזוועות השואה במשך חמישים שנה, אבל זה כבר לא עובד והעם היהודי מחפש שוב את זהותו ואת אלוהיו".

על הציונות הדתית אומר פייגלין כי זו אמנם ניסתה לשלב בין השניים, לחבר בין ציונות לדת, "אבל הקונגרס כבר קבע שהציונות דבר אין לה עם הדת", וכדי לחולל מהפכה של ממש יש להוביל את השור ולא להיות לזנבו. לטעמו של פייגלין הריצה אל הגבעות הותירה את הציונות הדתית בעמדת זנבו של השור, ומכיוון שכך בעינו 'האיחוד הלאומי' הוא אחד מפירורי הציונות הדתית וככזה אין לו בדל סיכוי להוות אלטרנטיבה מנהיגותית.

"הבית היהודי מאמץ את כל חוליי הציונות החילונית. בין בנט לנתניהו אין הבדל, והצד של 'האיחוד הלאומי' לא מתחיל לחשוב על מנהיגות", אומר פייגלין וכשהוא נשאל אם בכל זה יש בעובדה שהאיחוד הלאומי נוקט בעמדה מדינית דומה לזו שלו כדי להביא לסיכוי שבעתיד יחבור הוא עצמו למפלגה זו שכבר נמצאת בקואליציה ויש לה נציג גם סביב שולחן הממשלה, הוא משיב: "כל אחד מוזמן לדבר איתי ואין פסילה של אף אחד".

באשר לתוצאותיו של הסקר בערוץ 2 המלמד לכאורה על אבדן קולות בימין, קובע פייגלין שבעיניו אין לסקר זה ולסקרים דומים כל משמעות שכן הוא עוסק באלטרנטיבה מהותית. "בבחירות האחרונות לא הלכתי להצביע", הוא מספר. "מי שחושש מאבדן קולות ימצא את עצמו עם אותו דבר שלא נותן שום פתרון אלא מהווה רק חלק מהבעיה. אין הבדל בין הימין והשמאל. ההבדל היחיד הוא שלימין אין אופוזיציה ולכן הוא יבצע את אוסלו".

לטעמו של פייגלין חזון אוסלו הוא מהלך ישיר לרוחה של הציונות החילונית המבקשת לה חיים "נורמאליים" ושקטים. "אוסלו אינו תהליך אנטי ציוני, אלא ניסיון נואש לממש את חזון הנורמאליות הציוני. כשאתה בא בשם הציונות תוביל לשם בסופו של דבר. הרי שרון בונה ארץ ישראל, הגנרל הגדול, איש ארץ ישראל השלמה, גם הוא ידע הכול...", מזכיר פייגלין: "אנחנו מפחדים להסתכל לעצמנו בראי ולומר שאנחנו בוגדים ביעד שלנו להציב אלטרנטיבה מנהיגותית".

ועל כל אלה הוא נשאל אם כמי שהיה קצין בצה"ל הוא אינו חושש שלקריאתו 'אחרי' אין מענה ולמעשה הוא מסתער ללא חיילים וקריאתו, עמוקה ויסודית ככל שתהיה, אינה מובילה לאלטרנטיבה של ממש בפועל. "אכן, מנהיגות זה 'אחרי', ואני מכיר את זה מימי גם בצבא גם בהפגנות וגם בפוליטיקה. אבל יש תקופות של גאות ויש תקופות של שפל. אני לא משווה את עצמי לאיש, אבל גם לדוד המלך היו תקופות של גאות ושל שפל. מנהיגות צריכה לדעת לומר את ה'אחרי' גם בחושך".

ובחזרה לאותו סקר בלתי מחמיא של ערוץ 2: "כשנשענים על האחוז וחצי של עמית סגל אני יכול לומר שבסקרי עומק שעולים מאה אלף שקל ולא 9000 שקלים, סקרים שעשו הליכוד ויאיר לפיד, אנחנו בסביבות ה-8 מנדטים והיעד הוא 15 מנדטים," אומר פייגלין המזכיר כי "טראמפ, מקרון ואחרים לא הקשיבו לסקרים וניצחו. השטות האחרונה של ערוץ 2 היא לא מה שתראה בבחירות. אין לי שום זכות להשאיר את עם ישראל ללא אלטרנטיבה מנהיגותית".