מאלמו (ארכיון)
מאלמו (ארכיון)Reuters

העיר מאלמו שבשבדיה פועלת בתאום עם הקהילה היהודית המקומית כדי לחדש את מכירת הבשר הכשר במרכול היחיד בו ניתן היה להשיגו. העירייה טוענת שהוראה להפסיק את מכירת הבשר נבעה מסיבות "טכניות" בלבד ושיקולים של "בטיחות המזון".

ההנחיה מקשה על היהודים במיוחד בשל העובדה שהשחיטה היהודית אסורה על פי חוק שבדי שחוקק עוד בתקופת החקיקה הנאצית בנושא, בשנות ה-30.

סוכנות הידיעות JTA ציטטה את לין יוהאנסון, המשמשת כדוברת מטעם העירייה, שאמרה שהבשר "עדיין נמצא במקפיאים של החנות ושם דבר לא הוחרם ולא נזרק. אנו מקווים שהם יוכלו להחזיר את המוצרים שלהם למדפים בקרוב. שיתוף הפעולה בינינו טוב".

הקהילה היהודית בעיר, המונה כ-500 חברים, מתמודדת עם מחסור בבשר כשר מאז י"א תשרי (20 בספטמבר). הבעיה החלה לאחר ביקורת שגרתית של משרד הבריאות בתוך מרכול באיזור לימהם בעיר.

לדברי יוהאנסון, בזמן הביקורת התברר שחברה בשם Kosher Delikatesser Malmö AB, אשר שייכת לקהילה היהודית בעיר, מוכרת את הבשר שלה דרך המרכול מזה שנים, למרות שהיא עצמה אינה רשומה כיצרנית מזון. מצב עניינים זה סותר את חוקי האיחוד האירופי, הסבירה. "היינו חייבים להכריז על איסור מיידי על מכירת המוצרים לציבור".

דובר מטעם הקהילה היהודית אישר שאכן מתנהלות שיחות חיוביות לקראת פתרון מהיר של הבעיה. "מעולם לא היתה דאגה לגבי ההיגיינה של המזון", אמר. "זה נושא ביורוקרטי שייפתר בקרוב".