אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: דובר צה"ל

פקודת "שימוש חיילים במרחב הרשתי" מגדירה עבור חיילי צה''ל את כללי המותר והאסור ברשתות החברתיות.

הפקודה מיועדת ליישם את הכללים הקיימים, לפיהם חיילים ינהגו באופן ממלכתי ולא יתבטאו בנושאים מדיניים, מפלגתיים וצבאיים במרחב הרשתי.

בנוסף, מטרתה לחזק את השמירה על הביטחון האישי של משרתי צה"ל ולמנוע דלף מידע מסווג.

חיילים יכולים להמשיך וליהנות מהאפשרויות השונות והרבות שיש לרשת להציע: לגלוש, לצלם, לעשות סלפי, לפרסם סטורי, ליצור תוכן ולשתף אותו, להיות חברים בקהילות, והרשימה עוד ארוכה.

זאת, בכפוף למספר כללים שנקבעו בפקודה, לשתי מטרות מרכזיות: שמירה על הביטחון האישי ומניעת דליפת מידע מסווג, ושמירה על צה"ל כצבא עם ממלכתי.

חיילים רשאים לפעול במרחב הרשתי, תוך הקפדה על פקודות הצבא הקיימות בעניין פעילות במרחב הציבורי.

הפקודה קובעת כי יש להימנע מהתבטאות פומבית בעניין מפלגתי, מדיני או צבאי (למעט מקרים שבהם ניתן אישור, כגון ראיון באישור דובר צה"ל בנושא צבאי). מותר להשתתף במחאה, ללא זיהוי כחייל, רק אם אינה עוסקת בנושאים מפלגתיים, מדיניים או הנוגעים לצה"ל.

כך לדוגמה, הפקודה מחדדת כי חל איסור להביע במרחב הרשתי תמיכה או הסתייגות ביחס לפוליטיקאים או מפלגות, או להגיב במלל כלשהו לתוכן מסוג זה.

מותר לעקוב אחר דף משתמש של דמות פוליטית או מפלגה ברשתות החברתיות, על מנת להתעדכן בפרסומים בדף.

הכללים חלים על המרחב הרשתי, הכולל הן רשתות חברתיות (פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם וכד'), והן קבוצות מרובות משתתפים בתוכנות מסרים מידיים (ווטסאפ, טלגרם וכד'). כללים אלו אינם חלים על שיחות פרטיות במרחב הרשתי.

הפקודה החדשה קובעת מספר כללים שמטרתם לשמור על בטחון חיילי צה"ל, ובטחון המידע הצבאי, תוך התנהלות ביטחונית מושכלת.

בכללים החדשים נקבע כי ניתן להעלות לרשת מידע בלתי מסווג בלבד, חל איסור להעלות קבצים, שמע, נקודות מיקום מתוך בסיסי צה"ל או פעילות צבאית אחרת.

מקור: אתר צה''ל
מקור: אתר צה''ל