לא שבו מהמלחמה ההיא. שלום הגליל
לא שבו מהמלחמה ההיא. שלום הגלילצילום: הרניק נתי, לע"מ

מערכת הביטחון סגרה את תיק חקירת האירועים בקרב סולטן יעקב, הקרב ממנו לא שבו צבי פלדמן, יהודה כץ וזכריה באומל המוגדרים עד היום כנעדרים.

בקרב, שהתחולל לפני 36 שנים, נהרגו 20 לוחמי צה"ל ועוד כשלושים נפצעו בו ובמשך השנים ניסו הגורמים הרלוונטיים במערכת הביטחון ובצה"ל להתחקות אחר גורלם של שלושת הנעדרים, ואולם כעת מדווח העיתון 'ידיעות אחרונות' על סגירתו של תיק החקירה שכונה 'תיק רכס הרים'.

בצה"ל הגיעו כבר שנה לאחר הקרב למסקנה שהשלושה נהרגו בקרב ואולם בשל לחצים שונים, בעיקר של בני המשפחות, לא התקבלה הכרעה רשמית ברוח זו ומערכת הביטחון לא הכריזה על מותם של השלושה.

גורם מודיעיני בכיר הסביר מדוע הוחלט על סגירתו בפועל של תיק החקירה, "צה"ל לא יאמר זאת במפורש, כי הדבר אינו הולם את רוח הצבא, אבל באופן אמיתי מיצינו בזאת את המאמצים לאתר את הגופות. יש שלב מסוים בו צריך להגיד 'די, עשינו מספיק'. אבל כל כך חוששים מהמשפחות שזה כבר כנראה לעולם לא יקרה".

פרחיה היימן־כץ, אחותו של יהודה כץ, אמרה בתגובה "כל עוד אני חיה - אין כזה דבר", והעירה כי היא סברה ממילא שהצבא אינו מחפש את השלושה במקום הנכון. שמעון באומל, אחיו של זכריה באומל, אומר: "הם החליטו שהם חללים, ולכן מחפשים חללים ולכן לעולם לא ימצאו. לצבא מאוד נוח להגיד את זה, כי אז הם לא צריכים לעשות יותר כלום". שלומי פלדמן, אחיו של צבי פלדמן, מוסיף: "אחי נשלח בשם הדגל והמדינה, והם צריכים להביא לנו מידע בשם המשפחות והדגל".

תגובת דובר צה"ל: "צה"ל פעל ופועל כל העת באופן גלוי ובחשאי כדי להשיב הביתה את שלושת נעדרינו מקרב סולטאן יעקוב, זאת לצד מאמץ מתמשך להשבת יתר הנעדרים. לצה"ל ולמדינת ישראל מחויבות עמוקה לבניה הנעדרים, ועל כן נמשיך לממש מחויבות זו".