בשורה לכל אמריקה הלטינית
בשורה לכל אמריקה הלטיניתצילום: יואב כהן חדד

ארבעת שליחי תנועת בני עקיבא העולמית (WBA) הגיעו בימים האחרונים לארגנטינה כדי לפתוח מחדש את סניף בני עקיבא במדינה לאחר שכל סניפיה נסגרו לפני כחמש שנים.

השליחים החדשים, בראשות דוד ושרה סעייד מעתניאל, יסייעו בפיתוחה של הקהילה הציונית הדתית המתחדשת בעיר, לאחר שזו נמצאת בנסיגה משמעותית כבר מספר שנים. אל הארבעה יצטרפו בשבועות הקרובים שני שליחים נוספים מטעם תנועת תורה מציון. את השליחים ילווה מהארץ, הרב צבי אלון, אשר שימש בעבר כרב של ’קהילת יבנה’ במונטוידאו, אורוגוואי.

עד אוגוסט 2013 היו פעילים בבואנוס איירס שלושה סניפים של תנועת בני עקיבא העולמית, מאז החלה מגמה של דעיכה עד לסגירתם המוחלטת. השליחים החדשים יפעלו בשכונת בלגרנו (Belgrano) הממוקמת בצפון בואנוס איירס ונחשבת לשכונה של המעמד הבינוני-הגבוה בעיר ולמקום משכנה של קהילה יהודית גדולה המונה 40,000 נפשות.

בשכונה הסמוכה, אף שוכן אצטדיון הכדורגל הגדול ביותר במדינה, 'המונומנטל', אשר משמש כמגרשה הביתי של קבוצת הכדורגל הארגנטינאית הידועה, ‘קלאב אטלטיקו ריבר פלייט'.

הפרויקט הוא פרי תהליך שהחל לפני כארבע שנים, כאשר הדור הצעיר של יהודי המקום, המגיע ברובו ממשפחות לא דתיות, החל לתור אחר מסגרת קהילתית המתאימה עבורו. לאור העובדה שבמקום פעלו אך ורק קהילות חרדיות, או לחלופין קונסרבטיביות, החליטו הצעירים לשוב ולחדש את הקהילה הציונית דתית, אשר התאימה יותר לאופיים הדתי. לפני מספר שבועות, ביום כיפור, כבר השתתפו בתפילות של הקהילה הציונית הדתית המתחדשת כ-350 איש.

יציאתה של המשלחת בשבוע שעבר התאפשרה הודות לשיתוף פעולה יוצא דופן בין תנועת בני עקיבא העולמית לבין תנועת המזרחי העולמית, תנועת תורה מציון, ההסתדרות הציונית העולמית והסוכנות היהודית. השם שנבחר לפרויקט המשותף הינו La Cassa שמשמעותו ״הבית''.

"הרצון שלנו הוא ליצור כאן קהילה חמה, שתיתן לחברים בה תחושה של בית. של שייכות", מסביר אוריאל אדרי, ראש דסק אמריקה הלטינית בבני עקיבא העולמית ובמזרחי העולמית.

הקהילה היהודית בארגנטינה מונה כיום כ-180,000 איש, רובם מרוכזים בערים בואנוס איירס, קורדובה ורוסאריו. הקהילה היהודית בארגנטינה נחשבת לגדולה ביותר באמריקה הלטינית ולשלישית בגודלה בין הקהילות היהודיות ביבשת אמריקה (אחרי ארה״ב וקנדה). בשנות ה-60 מנתה הקהילה למעלה מ-300,000 חברים.

שני הפיגועים הגדולים בבואנוס איירס ב-1992 וב-1994,, שגבו מחיר דמים של 117 איש, ובנוסף אליהם, המשבר הכלכלי שפקד את המדינה, גרמו לגל מאסיבי של עלייה לארץ ולירידה במספר היהודים בארגנטינה. תנועת בני עקיבא העולמית נחשבת לתנועת הנוער הציונית הגדולה בעולם עם 110 סניפים הפזורים ב-26 מדינות.

רועי אביקסיס, מזכ״ל תנועת בני עקיבא העולמית, מציין כי "פתיחתו מחדש של סניף בני עקיבא בארגנטינה והפריחה המחודשת של הקהילה הציונית הדתית - לא מהווים אך ורק בשורה לארגנטינה אלא לכל אמריקה הלטינית. הפתיחה הזו התאפשרה הודות לשיתוף פעולה מדהים בין הקהילה המקומית לבין הארגונים הציוניים הגדולים ואנו תקווה ששיתוף הפעולה הזה יועתק לקהילות רבות נוספות באמריקה הלטינית ובכלל".