הוצאה שולית שתקל על אזרחים רבים
הוצאה שולית שתקל על אזרחים רביםצילום: istock

ראש מכון צומת הרב מנחם פרל פנה היום (ו') לשרים החברים בוועדת השרים לחקיקה וביקש כי יתמכו בהצעת החוק המחייבת חברות בניה להתקין פיקוד שבת למשאבות לחץ מים בבניינים רבי קומות.

הצעת החוק שיזם ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) ביחד עם חברי כנסת נוספים תאפשר לשומרי מסורת לעשות שימוש במים בדירות בקומות גבוהות, שם פתיחת הברז בשבת מביאה להדלקת משאבת לחץ חשמלית שמזרימה את המים לדירה.

במכתבו לחברי הוועדה מסביר הרב פרל כי עם הגידול במספר רבי הקומות ובפרט בבניינים שגובהם מעל חמש קומות, נוצר מצב שבו עשרות ומאות בניינים לא יכולים לאכלס אנשים שומרי מסורת והדבר עלול לפגוע בחברה הישראלית כולה.

לדבריו, "לחץ המים הטבעי (גרביטציה) ממגדל המים לא מספק את הלחץ הנדרש לחיים מודרניים בבניין גבוה ועל מנת להגביר את הלחץ מתקינים היום בכל בניין גבוה משאבות חשמליות שיגבירו את לחץ המים. כל שימוש משמעותי במים, מפעיל את המשאבה החשמלית, וסגירת הברז מנתקת את המשאבה, דבר שמשמעותו חילול שבת.

''קיימים היום כמה פתרונות של פיקודי שבת, המאפשרים את השימוש החופשי במים ללא הפעלה של המשאבה עם פתיחת הברז. עלות פתרונות אלו נמוכה ביותר ומדובר בעלות של מאות שקלים לדירה".

הרב פרל מספר כי הוא מקבל כל העת פניות משומרי מסורת המתגוררים בבניינים רבי קומות ונמצאים במצוקה מידי שבת, "מדובר באנשים שרכשו דירות ולא ידעו על הבעיה ועל הפיתרון והם מוצאים עצמם במציאות בלתי סבירה כשכל שימוש במים בשבת הוא בעייתי עבורם וזאת מכיוון שחברות הבניה לא טיפלו בנושא המשאבות בעת בניית הדירה".

הרב פרל כתב לשרים כי הצעת החוק תפתור בעיה שעלולה להיות קריטית לצביונה של החברה הישראלית, שכן המצב הנוכחי לא יאפשר לציבור שומרי המסורת להתגורר בכל בנין ובכל עיר ועל כן ראוי להאיר את הנושא ולחייב כל חברת בניה בטיפול בו, בדיוק כפי שנעשה בתקני בטיחות שונים או במעלית שבת.

"מדובר בהוצאה שולית המאפשרת לכל שומר מצוות לגור ולהתארח בדירה, ראוי שהמדינה הדואגת לזכויות אזרחיה תאפשר קיום חיים סבירים גם בשבתות לכל אזרח", מדגיש ראש מכון צומת.

הרב פרל מסביר כי הנושא מחייב טיפול מיידי, "החידושים הטכנולוגיים המהירים מחייבים את המחוקק לשמור על זכויותיו של שומר המצוות לחיות במדינת ישראל ולקיים את אמונתו. אני מקווה כי הממשלה והכנסת יתמכו בחוק וישמרו על זכויות אזרחי ישראל המבקשים לשמור על השבת".