רגב: תאטרון האבסורד הסתיים

ההצבעה על הצעת החוק ''נאמנות בתרבות'' נדחתה היום (ראשון) בשבוע לבקשת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

הצעת החוק נועדה לאפשר לשרת התרבות מירי רגב לשלול תקציבים ממוסדות תרבות ואומנות שחותרים תחת המדינה.

ההצבעה בוועדת השרים לחקיקה תידחה בשבוע בשל ההתנגדות המשפטית לקידום החוק בנוסחו הנוכחי ובהליך מזורז, מבלי שהסתיים זמן ההערות שניתן לציבור.

בגלי צה''ל דווח כי פרקליט המדינה שי ניצן הגיש חוות דעת שבה טען כי החוק עלול לעלות כדי פגיעה בזכות היסוד לחופש הביטוי ולהביא לכך שיוצרים יחששו מיצירה של תכנים שונים. לטענת ניצן, החוק מעורר קשיים משפטיים של ממש, ויוצר "אפקט מצנן", כלשונו.

כאמור, חוק ''נאמנות בתרבות'' ימנע תקציבים מגופים נתמכים החותרים תחת ערכי המדינה וסמליה, בהתאם לסעיפים המופיעים בסעיף 3ב' לחוק יסודות התקציב ('חוקי הנכבה').

כיום, הכלים שמעמיד חוק יסודות התקציב, אינם מאפשרים טיפול הולם ומידתי בתופעה. החוק הקיים אינו יותר מאשר אות מתה חסרת משמעות אשר אינה ניתנת לאכיפה.

השרים רגב וכחלון שמקדמים יחד את החוק אמרו לאחרונה כי "במדינת ישראל יש חופש אמנותי, אך אין את החופש לנצל את כספי הציבור כדי לפגוע בערכי המדינה וסמליה. מטרת החוק לתת כלים לגופים המוסמכים כדי למנוע פגיעה בערכי היסוד של המדינה. חופש הביטוי הינו ערך ראוי חשוב אך לדמוקרטיה יש את הזכות להגן על עצמה".

לדבריהם, "בישראל יש אומנים מהשורה הראשונה בעולם שמביאים כבוד למדינה וגאווה לכולנו, אך ישנה גם קבוצה קטנה וקיצונית שלא מחמיצה הזדמנות להסית נגד מדינת ישראל וצה"ל. זה לא ראוי ולא נכון שהמדינה תממן את הקבוצה הזאת".