דאגו לעתידכם
דאגו לעתידכםצילום: ISTOCK

שר האוצר משה כחלון ורשות שוק ההון הכריזו היום (ראשון) על ארבעת קרנות הפנסיה שהציעו את דמי הניהול הנמוכים ביותר בהליך לבחירת קרנות ברירת המחדל.

הקרנות שנבחרו הן: אלטשולר-שחם, מיטב דש, פסגות והלמן-אלדובי. דמי הניהול שהוצעו בהליך יחולו על המצטרפים לקרנות הנבחרות למשך 10 שנים.

הפחתת דמי הניהול לעומת דמי הניהול המקסימאליים, צפויה להגדיל את קצבת הפרישה של עובדים באלפי שקלים מדי שנה ומאות אלפים לכל תקופת החיסכון הפנסיוני. שש חברות מנהלות הגישו הצעות בהליך ומתוכן נבחרו ארבע.

בהתאם להליך, כל המעסיקים והעובדים במשק, יצרפו עמיתים לאחת מבין ארבעת הקרנות שנבחרו בהליך, החל מיום 1 בנובמבר 2018, לפי דמי הניהול הנמוכים שנקבעו. תקופת הפעילות של הקרנות תימשך שלוש שנים.

תעריפי דמי הניהול המרביים של החברות הנבחרות יהיו: 1.49% מההפקדות החודשיות ו 0.1% מהצבירה בקרן באלטשולר-שחם ובהלמן אלדובי. 2.49% מההפקדות החודשיות ו 0.05% מהצבירה בקרן במיטב-דש. 1.68% מההפקדות החודשיות ו-0.0905% מהצבירה בקרן בפסגות.

לשכיר המשלם כיום דמי ניהול מקסימליים, צפוי המהלך להגדיל את הקצבה הצפויה בכ- 16%. בדיקה שערכה רשות שוק ההון מצאה כי שכיר בעל שכר ממוצע במשק צפוי להגדיל את קצבתו הצפויה בפרישה בכ-10,800 ש"ח בשנה.

בהתאם להליך תינתן הנחה בדמי ניהול גם לעמיתים שיפרשו לגמלאות בקרנות הנבחרות, כך שדמי הניהול שיגבו מהם לא יעלו על 0.3%. נכון להיום הפורשים משלמים על קצבת הזקנה שלהם את דמי הניהול המקסימליים הקבועים בהוראות הדין בשיעור של 0.5%. המהלך יביא להגברת התחרות על פלח שוק זה שסכום החיסכון שלו בשיאו ערב פרישתו לגמלאות.

המהלך צפוי להביא להוזלה בדמי הניהול בשוק הפנסיה כולו, כמו גם לשיפור איכות השירות ולהגברת התחרות בשוק החיסכון הפנסיוני. ההליך אף קיבל רוח גבית משופטי בית המשפט העליון שבעקבות המלצתם משכו חברות הביטוח את עתירתן שנועדה לטרפד את המהלך. במהלך הדיון בבג"ץ הביעו השופטים את דעתם בעד ההליך בו מיישמת הרשות את תפקידה להגנה על ציבור החוסכים בישראל תוך קידום התחרותיות וצמצום הריכוזיות בשוק הפנסיה בישראל.

שר האוצר, משה כחלון, אמר "המהפכה שהתחלנו בהורדת עמלות קרנות הפנסיה לפני שנתיים ממשיכה בכל הכוח. ציבור החוסכים ירוויח בענק עם מאות אלפי ש"ח נוספים לתקופת הפנסיה. במשך שנים רק דיברו על הורדת דמי הניהול הפנסיוניים - והיום הרפורמה מיושמת באמצעות רשות שוק ההון ומשרד האוצר. אני קורא לכל העובדים: דאגו לעתידכם והצטרפו לקרנות הזוכות, ההבדל בכיס בגיל הפנסיה יהיה מאוד משמעותי לכם ולמשפחותיכם".