הערכה הדדית. הרב עובדיה יוסף זצ"ל
הערכה הדדית. הרב עובדיה יוסף זצ"לצילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

הרב אלי בן דהן, סגן שר הביטחון, היה בעברו ראש לשכתו של הראשון לציון הרב מרדכי אליהו זצ"ל, וביומן המיוחד ששידרנו בערוץ 7 במלאת חמש שנים לפטירתו של הרב עובדיה יוסף, סיפר על כמה מפגשים קטנים בין שני ענקי תורה ומתוכם ניתן להכיר את הערכתם של השניים זה לזה.

האירוע הראשון התרחש כאשר התמנה הרב אליהו לראשון לציון ונכנס לראשונה ללשכתו ב'היכל שלמה' שבירושלים. "הגעתי כמה דקות קודם ללשכה. הרב נכנס ללשכה ואז הוא קרא לי ואמר שאת הכיסא שעליו הוא אמור לשבת להוציא החוצה ולשים לו כיסא אחר, כיסא רגיל", מספר הרב בן דהן.

"הייתי קצת תמים. חשבתי שאולי הכיסא לא נוח וכדאי שיבדוק קודם ואולי אם צריך נגביה או ננמיך את הכיסא ונתאים אותו שיהיה נוח לרב. הוא אמר לי 'לא, על הכיסא הזה ישב הרב עובדיה יוסף ומתוך הערכה וכבוד לגדולתו לא אשב על כסאו', ואז הוציאו את הכיסא והביאו לו כיסא אחר".

אירוע אחר שעליו מספר הרב בן דהן התרחש במהלך שמחה של אדם כלשהו בחו"ל, אירוע אליו הוזמן הרב מרדכי אליהו. "הרב אליהו הגיע לאולם, הוא ישב באוטו עם הגלימה ואמרתי שאכנס לבדוק באיזה שלב עומדים כדי שיקבלו את הרב בכבוד הראוי לו. נכנסתי לאולם וראיתי שגם הרב עובדיה יוסף נמצא שם גם הוא בגלימתו. חזרתי למכונית ואמרתי לרב שהרב עובדיה יושב שם עם הגלימה. הוא אמר לי 'אני לא רוצה להעציב את הרב עובדיה. אני אכנס בלי גלימה', ואז הוא הוריד את גלימת הראשון לציון ונכנס עם פראק רגיל של כל רב רגיל".

"הרב אליהו מאוד העריך את גדלותו של הרב עובדיה בתורה ולא רצה שיהיה נדנוד של פגיעה חלילה בכבוד תורתו של הרב עובדיה ולכן כך הוא נהג. היה גם מקרה הפוך שבו כאשר הרב אליהו בא לנחם את הרב עובדיה כאשר רעייתו של הרב עובדיה נפטרה, עם כניסתו של הרב אליהו הרב עובדיה הורה לבניו לעמוד מפני כבוד תורתו של הרב אליהו".

על המתיחות שדובר בה רבות בין שני הראשונים לציון אומר הרב בן דהן: "בכל מעמד שהם נפגשו הם העריכו וכיבדו אחד את השני מאוד. לצערי תמיד היו שועלים קטנים מחבלים בכרמים מכיוונים שונים. אם אינני טועה כשאביו של הרב עובדיה נפטר הרב אליהו היה ראשון המספידים, על פי בקשת הרב עובדיה. בסך הכול ראיתי שבכל מפגש היה יחס של כבוד והערכה רבה בין שניהם. מובן שישנם חילוקי דעות בהלכה בנושאי פסיקה וזה לגיטימי אבל היו מי שהיה להם עניין ללבות את המתיחות שבאמת לא הייתה ניכרת בכלל כשהם נפגשו".