מקום שני בזיהום. בז"ן
מקום שני בזיהום. בז"ןפלאש 90

מדד ההשפעה הסביבתית של המשרד להגנת הסביבה ל-2017 מתפרסם היום (שני) זו השנה השביעית, מספק את דירוג ההשפעה הסביבתית של חברות ומפעלים הנמצאים בבעלות ציבורית וממשלתית.

במדד ניכרת המשך מגמת העלייה בפיקוח והאכיפה הסביבתית עם עלייה של 29% בהפרות המדורגות.

מהמדד עולה, כי המפעל בעל ההשפעה הסביבתית הגדולה ביותר הוא רותם אמפרט נגב, בין השאר בשל אירוע הדליפה החמור לנחל אשלים בקיץ 2017 וכן הפרות נוספות שתועדו בפיקוח ואכיפה.

אחריו "מככבים" בראש הרשימה האדומה: בז"ן, בית זיקוק פז אשדוד, מפעל כרמל אולפינים, מפעל גדיב, מפעל מגנזיום ים המלח, תחנת הכוח רוטנברג, מפעל נייר חדרה, מפעל טבע טק, ותחנת הכוח אורות רבין.

המדד הוא כלי ראשון מסוגו למידע על רמת הסיכון הסביבתי של חברות, שנעשה על ידי גורם ממשלתי, ומאפשר למשקיעים בחברות ציבוריות לקבל אינדיקציה פשוטה וישירה על רמת הסיכון שלהן. התממשות סיכון סביבתי עשויה לגרור הפסדים לבעלי המניות והאג"ח של החברות המזהמות את הסביבה – הפסדים המקטינים את כספי החיסכון האמורים לשרת את הציבור בגיל פרישה.

על בסיס המדד, אנליסטים ויועצי פנסיה יכולים לעזור למשקיעים לבחור את אפיק ההשקעה עם החשיפה הנמוכה ביותר לסיכון סביבתי, וכיום כל חוסך לפנסיה יכול לבחור קרן פנסיה עם ציון השפעה סביבתי מיטבי.

כמו כן, מפורסם מדד חברות הדלק, כאשר זו השנה השנייה ברציפות בה סונול מדורגת כחברת הדלק בעלת ההשפעה הסביבתית הנמוכה ביותר בפער גדול מדור אלון, פז ודלק הנמצאות בראש עם השפעה סביבתית גדולה יותר. נמשכת מגמה חיובית של התקנת מערכות מישוב אדים מהדור החדש, אשר מקטינות את זיהום האוויר מתחנות הדלק, כאשר במרבית החברות (מלבד דור אלון) בכ-90% מתחנות הדלק כבר מותקנת מערכת למישוב אדים.

בעשיריה הפותחת של המדד נמצאים חמישה מפעלים בבעלות החברה לישראל: רותם אמפרט נגב (מקום 1), בז"ן (מקום 2), כרמל אולפינים (מקום 4), גדיב תעשיות פטרוכימיה (מקום 5), ומגנזיום ים המלח (מקום 6), עם שינויים קטנים בניקוד ביחס לשנה שעברה.

בשנת 2017 נרשמה עלייה של 29% באיתור הפרות סביבתיות במפעלים המדורגים במדד, כתוצאה מהגברה בפיקוח ובאכיפה של המשרד להגנת הסביבה על מפעלי התעשייה הגדולים.

כאשר מאחדים את החברות המדורגות לפי בעלויות, עולה כי 5 החברות בעלות הניקוד הגבוה ביותר, המעיד על הפוטנציאל הסביבתי הגבוה ביותר, הן: פז חברת נפט, כימיקלים לישראל, דור אלון אנרגיה, קבוצת דלק וחברת החשמל.

מבין חברות הדלק – סונול השיגה זו השנה השנייה ברציפות את הציון הסביבתי הטוב ביותר עם ההשפעה סביבתית הנמוכה ביותר של תחנות הדלק שלה.