כנס החורף של הכנסת נפתח הערב (שני) בישיבת חגיגית ומתוחה במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין וראש הממשלה בנימין נתניהו.

ראש הממשלה נתניהו הציג את התקדמותה של ישראל בשנים האחרונות, חרף האתגרים איתם התמודדה המדינה. "העשור הזה היה עשור מופלא, של יציבות, ביטחון, שגשוג, בנייה ופריחה מדינית. כל ההישגים הללו הושגו כשאנו מצויים בעין הסערה. המזרח התיכון סוער וגועש סביבנו, אבל בניווט אחראי ובוטח לא נתנו לסערה לטלטל אותנו".

הוא התייחס למערכות היחסים הבינלאומיות של ישראל. "ביססנו את יחסינו עם ידידתנו הגדולה ארה"ב, ואני מבקש להבהיר – השגנו זאת לא על ידי הרכנת ראש, אלא תוך עמידה איתנה על האינטרסים הלאומיים והביטחוניים שלנו. טראמפ הביא את שיתוף הפעולה בינינו לגבהים חדשים".

"אני מקיים קשר ישיר תדיר עם נשיא רוסיה פוטין. אני מחשיב מאוד את יחסי הידידות בינינו. זה מאפשר לנו להתמודד עם אתגרים מורכבים באזורנו", הוסיף ראש הממשלה.

נתניהו ציין גם את המאבק באיראן ואת התועלות המפתיעות שלו. "אנו פועלים נגד איראן בסוריה גם בימים אלו ממש. דווקא בזכות האיום האיראני יחסינו עם מדינות ערב מעולם לא היו קרובים יותר. אני מאמין שבקרוב הם יתרחבו יותר ולא רק בהסתר, אלא גם בגלוי".

נתניהו דיבר גם על המצב מול הפלסטינים. "אנו נכונים לחדש את המו"מ לשלום עם הרשות הפלסטינית. השלום הוא משאת נפשנו, ואני עושה הכל כדי למנוע מלחמות מיותרות. אך אם נידרש לפעול מול אויביינו - הם ירגישו היטב את נחת זרוענו. המכשול לשלום אינו אצלנו - הוא אצל הפלסטינים".

הוא מתח ביקורת על התנהלות האופוזיציה. "מה שבאמת מטריד אתכם זה לא אובדן הדמוקרטיה, אלא אובדן השמאלקרטיה - השליטה שלכם. יש מיעוט קטן ונרגן שבעזות מצח משמיע אמירה מקוממת, 'גנבו לנו את המדינה', הם אומרים. תקשיבו לי היטב, המדינה שלנו לא גנובה. המדינה שלנו מגניבה. זו ישראל החדשה", דברי נתניהו.

הוא הוסיף, "89 אחוז מאזרחי ישראל מעידים שטוב לחיות פה. מעניין יהיה לגלות האם ראשת האופוזיציה שייכת להם. מהביקורת הקנטרנית שאני שומע אני מבין עד כמה אתם מנותקים מהעם. במקום להודות בהישגים שלנו, אתם כל הזמן באים בטענות שונות ומשונות".

אדלשטיין: הכנסת לא תהפוך לשוק או קרקס

את הדיון פתח יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין שדיבר על העובדה שמדובר במושב האחרון של הכנסת. "העובדה שמדובר במושב האחרון לפני הבחירות לא מעניינת את המובטלים, את הנכים, את תושבי הדרום או את כל מי שזקוק שנפעל עבורו במלוא הרצינות".

"זה לא הזמן להציף את מזכירות הכנסת בהצעות חוק פופוליסטיות או לנאום נאומים קיצוניים על דוכן המליאה רק כדי להשיג כותרות. אני יודע איך זה עובד 'בדרך כלל' אבל במשמרת שלי לא אתן לזה יד. הכנסת לא תהפוך לשוק ולא לקרקס. אם ועדת האתיקה תצטרך לעבוד שעות נוספות - היא תעבוד. ככל שזה תלוי בי, הכנסת העשרים תמלא את האחריות שלה כלפי העם בישראל, במושב האחרון כמו בראשון", הצהיר אדלשטיין.

הוא התייחס בנאומו גם לבחירות לרשויות המקומיות המתקרבות וקרא למתמודדים והמעורבים להפסיק את הקמפיינים הכוללים הסתה. "ביקרתי בסוף השבוע באחת מערי הנגב ונפרשה בפניי תמונה מזעזעת. תמונות של נשים מועמדות שמושחתות, סרטונים מסיתים נגד חרדים, ערבים אזרחי ישראל ועולים חדשים. אני קורא לכם מכאן די להסתה. זכרו שבשלושים ואחד לאוקטובר, אחרי נעילת הקלפיות, כולנו נישאר כאן ואף אחד לא ייעלם מהעיר. נהלו מערכת בחירות נקייה, חיובית, שתכבד אתכם ותכבד את ציבור הבוחרים שלכם".

ריבלין: איום המלחמה הפנימית הוא החמור ביותר

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, דיבר על חשיבות החיבור בתוככי עם ישראל. "מדינת ישראל ממשיכה לעשות את דרכה בחכמה ובאחריות במים סוערים. בכל גבולותינו ומעבר להם, אנו נדרשים כל העת למצוא את נקודת האיזון שבין העוצמה שבכוח לעוצמה שבאיפוק. אנו מודים לכל המשרתים במערכות המדיניות והביטחוניות ולמקבלי ההחלטות".

"יותר מאיום הגרעין, יותר מהטרור, יותר מאויבינו המבקשים לכלותינו - איום המלחמה הפנימית תמיד יהיה האיום החמור ביותר. הניצחון בקרב האחים פירושו הפסד במלחמת הקיום", אמר ריבלין.

הוא ציין כי "בישראל 2018 כולם רוצים להשפיע על דמותה של המדינה אך התחושה היא שכל צד מושך בחבל והדגל מאיים להיקרע. השלום שאנחנו רבים עליו הפך לכלי מלחמה. אנחנו מאבדים את האמפתיה, את ההקשבה, את השלום הפנימי. אנחנו מתחילים לחשוב ולדבר במונחים של 'עסקת חבילה'".

"בשיח הפוליטי של עסקת החבילה זה הכל או כלום ואסור לשבור שורות. אתה איתנו - או נגדנו. מיישר קו - או נשלח כמצורע מחוץ למחנה. ולא חשוב שהליכוד של חוק הלאום הוא אותה מפלגה שהשתתפה גם בחקיקתו של 'חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו', ולא חשוב שהעבודה ייסדה את ההתיישבות ביהודה ושומרון ושבגין האמין בכל ליבו שיש שופטים בירושלים. גורמים נעלמים מן העין ברשתות החברתיות גם הם, משפיעים על האופן שבו אנחנו חושבים ומתבטאים ולא תמיד לטובה. הם מעודדים שטחיות, והתלהמות. במקום חלונות לעולמות חדשים הרשתות החברתיות מספקות לנו מראות. ראי ראי שעל הקיר, מי הכי צודק בעיר? וכל המראות מציגות למביטים בהן את אותה התמונה: אתה, המתבונן, הכי צודק בעיר", דברי ריבלין.

הוא הוסיף כי "אנשים אמיתיים, מחזיקים בכמה אמונות במקביל- וזו עוצמתם ולא חולשתם. העמדות המורכבות שלנו - הן גם הדבק בינינו. הן החוליה המחברת בין מחנות שונים, בין בתי מדרש שונים, בין אמונות שונות, ובין חזון ואידיאולוגיה - לקרקע המציאות והמורכבות הזאת, חסרה היום ייצוג מספק בבית הזה. חסרה היום שופר בבית הזה".

"הוויכוח שהיה מקור גאוותה וחוסנה של הדמוקרטיה, הופך לעיתים לפרודיה על הדמוקרטיה ולסמל לחולשתה- זוהי לא דרכנו. יש לי אמונה שלמה בנו, הישראלים, בראש הבריא שלנו. ביכולת לכונן מחדש את השיחה בינינו כשיחה שבה אנחנו מצליחים לתקשר למרות חילוקי הדעות", סיכם הנשיא את דבריו.