מירי רגב
מירי רגבצילום: הדס פרוש, פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה אמש (שני) בקריאה שנייה ושלישית את ''חוק הקולנוע'' שקידמה שרת התרבות והספורט מירי רגב (הליכוד).

44 הצביעו בעד הצעת החוק, לעומת 32 מתנגדים, ללא נמנעים.

על פי החוק, יתווספו 20 מיליון שקל לתקציב הקולנוע ומאגר הלקטורים יגדל. קרנות הקולנוע יעסיקו לקטורים לפי מבחני התמיכה שנקבעו לפי החוק ובלבד שכלל הלקטורים יהיו מקרב מאגר שתנהל מועצת הקולנוע.

המבקש להירשם במאגר הלקטורים יוכל לפי בחירתו להצהיר בטופס הבקשה כי הוא משתייך לפריפריה כהגדרתה בסעיף החוק.

רגב מכריזה על הרפורמה בקולנוע

על פי החוק, שר התרבות יקבע בתקנות שסכום שלא פחות מ-15% ולא יעלה על 20% יוקצה לטובת מי שמסייע ליצירה הישראלית. במקביל סוכם כי יתווסף לתקציב השנתי של הקולנוע סכום של 20 מיליון שקל לשנה. הגדלת התקציב תאפשר מתן תמיכה לקולנוע מסחרי שלא על חשבון היוצרים הצעירים.

"זו בשורה גדולה לקולנוע הישראלי לקראת יום הקולנוע שמצוין השבוע", אמרה שרת התרבות רגב, ולאחר מכן כתבה בחשבון הפייסבוק שלה: "הבטחתי וקיימתי. לא עוד מועדון סגור. תעשיית הקולנוע תביא לידי ביטוי את מגוון הקולות בחברה הישראלית. עם הפנים לחוק 'נאמנות בתרבות'".

בשמאל זעמו על אישור החוק בכנסת. ח''כ יוסי יונה (המחנה הציוני) טען כי ''החוק הזה הוא חוק רע, בשל תוכנו ובשל הנסיבות שבא לעולם, סיימנו את הכנס האחרון בצרימה, משום שהצלחנו לסכל את החוק הזה באופן חלקי''.

''הבאנו לשינויים משמעותיים בחוק הזה, אחד מהם זה התוספת ליוצרים, ואנחנו מודעים עד כמה היא גבוהה תעשיית הקולנוע הישראלית. ולכן אין צורך לתקן ובכל זאת השרה ביקשה לתקן. תודות לשר האוצר שהסכים להעלאת התקציב לטובת היוצרים''.

שרת התרבות מירי רגב (הליכוד) אמרה לפני אישור החוק, ''יש מי שבוחר לזרוע היסטריה ויש מי שבוחר לעשות היסטוריה, לא עוד מועדון סגור ולא עוד הורדת מסך, אלא דווקא, הציבור הישראלי כולו ייקח חלק בתעשיית הקולנוע הישראלית השגרירה שלנו גם בעולם.

''הגיע הזמן שחוק הקולנוע יאפשר קולנוע למגזרים השונים חרדים ערבים ועוד, שנה וחצי בדקה הוועדה את הקולנוע הישראלי, איפה יש דבר כזה שלקטורים נבחרים על ידי הקרנות, זה כמו לתת לחתול לשמור על השמנת.

''הגיע הזמן להכניס קולות חדשים למועדון הסגור. אנחנו נאפשר קולנוע ציוני יהודי ערבי וחרדי, ואלה הם דברים חדשים שלא היו'', הוסיפה רגב.