מה יכולים לעשות תותחנים ב-4 דקותדובר צה"ל

אל מול הנופים הירוקים והפסטורליים בגזרת הצפון, לוחמי "חטיבת האש 282" של חיל התותחנים פרוסים לאורך כל גדר הגבול בידיעה שאסור להם לתת לשקט לתעתע בהם אפילו לרגע.

בכל יום ובכל שעה, עליהם להיות דרוכים ומוכנים לקפוץ על כלי המלחמה - הכל במטרה להגן על אזרחי מדינת ישראל, גם אם יידרשו להנחית על האויב שמעבר לגבול מכת אש קטלנית ומכריעה.

במהלך השבוע שעבר, קיימו תותחני סוללת "גרניט" מגדוד 405, אשר תופסים בימים אלו קו בגזרה הצפונית, אימון ירי פגזים ייחודי שלא נראה מזה שנה וחצי במרחב.

"מדובר בתרגיל חשוב שנועד לדמות עבורנו מצב לחימה אפשרי ובנוסף להראות לאויב שאנחנו עומדים על המשמר - ערניים ודרוכים", מסביר סרן ניר ביבס, מפקד הסוללה. "מטרת העל היא כמובן לשפר את כשירות הלוחמים ולדעת שאנחנו מסוגלים לירות פגזים בקצב גבוה מהמוצב בו אנו פועלים ולפגוע הישר ביעדי האויב. המשוואה ברורה: ככל שנהיה יותר מקצועיים ומוכנים למשימה שלנו - כך נהיה יותר קרובים להשיג את הניצחון".

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

4 דקות בלבד

במהלך האימון נדרשו הכוחות נדרשו להגיב לאירוע מתפרץ בגבול הצפוני במהירות הבזק ולבצע ירי מאסיבי של שמונה פגזים בזמן קצר לעבר "יעד עוין" שהוגדר מצפונה להם בהר דב. "בזמן אמת, אנחנו נהיה אלה שניתן את מכת המחץ הראשונה נגד האויב, ומהרגע שניקרא אל התותחים - יחלפו ארבע בלבד עד שהפגז הראשון שלנו יפגע ישר במטרה שהוגדרה לנו", מבהיר סרן ביבס. "השילוב הזה בין עוצמה וזריזות הכרחי לפגיעה משמעותית בתשתיות העוינות מעבר לגבול והכנעת האויב כבר בשלב מוקדם של הלחימה".

בנוסף, מפקד סוללת גרניט מדגיש את החשיבות האסטרטגית של הנקודה בה מוצבת הסוללה. "המוצב ממנו ביצענו את הירי הוא חלק מעוצבת "חירם" של אוגדת הגליל, ושוהה בצומת דרכים חשובה: הוא מרוחק רק קילומטרים ספורים מגבול לבנון וסוריה, חולש על אזורים מאתגרים ומאפשר מתן מענה ארטילרי עוצמתי, מיידי ונייד, לשתי הזירות בהתאם לצורך המבצעי העולה".

מענה חזק ומרתיע

"אנחנו אחראים על המענה הארטילרי לשתי אוגדות שונות ומשמעותיות בגזרת הצפון", הוא מוסיף, "ולכן אנחנו חייבים להיות גמישים עם קני התותחים שלנו ולהיות מוכנים לתת תגובה מהירה ומדויקת לכל כיוון ירי אליו נידרש בזמן אמת".

"אנחנו יודעים שמעבר לגבול יש כוחות שפועלים ומתאמנים כל הזמן כדי לאתגר אותנו ביום מן הימים", מדגיש סרן ביבס, "לכן גם אנחנו מחויבים להתכונן ליום הזה ולעשות הכל כדי להסתער על התותחים ולהכות את האויב. הלוחמים שלנו יודעים את גודל המשימה שמונחת על הכתפיים שלהם והמשימה העליונה שלהם היא שהשקט שקיים כעת יישמר, אבל אם מישהו יפר אותו - אנחנו נדע לתת לו מענה חזק ומרתיע".

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל