אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

משרד העבודה והרווחה פרסם עדכון להנחיות בדבר הרכב הגילאים השוהים במשפחתונים מסובסדים על ידי אגף למעונות יום במשרד.

מדובר בשינוי משמעותי, אשר יפחית את ההגבלה ויגמיש את הרכב גילאי התינוקות במשפחתונים בניגוד למה שהיה נהוג עד כה.

המשפחתונים המסובסדים כוללים בתוכם עד חמישה ילדים בהתאם להנחיות אגף מעונות יום ומשפחתונים, כאשר מספר התינוקות עד גיל 10 חודשים הוגבל ל-2 עד היום.

לאחרונה האגף זיהה מצוקה במיוחד ביישובים בהם קיים ביקוש רב למשפחתונים, במיוחד בגילאים הקטנים יותר. ביישובים אלה נותרו מקומות ריקים במשפחתונים בשל ההגבלה הזו.

עדכון ההנחיה בוצע לאחר בחינה ודיונים מקצועיים מעמיקים בנושא, ומאפשר גמישות מרבית שתיתן מענה מיטבי להורים ולילדים השוהים במשפחתונים, והכל מתוך שיקולים הנוגעים לדאגה לשלומם ובטיחותם של הילדים.

על פי ההנחיה החדשה, הרכבי גילאי הילדים במשפחתונים ייקבעו על-ידי רכזת המשפחתונים ביישוב, תוך בחינת היטבים מקצועיים שונים.

במסגרת הבדיקה המקצועית יבחנו מספר היבטים:

  • יתרונות של הרכב גילאים אחיד (הומוגני) לעומת הטרוגני בהיבטי התפתחותם התקינה של הילדים, נדגיש כי הרכב גילאים אחיד יחסית של הפעוטות במשפחתון מצמצם מקרים של היפגעות ויכול לתת מענה מיטבי בהיבט של צרכים התפתחותיים משותפים בהתאם לקבוצת הילדים ולשלב ההתפתחותי שהם מצויים בו.
  • תנאי מרחב המשפחתון והתאמתו להרכב הגילאים המומלץ: מרחב הפעילות במשפחתון, מחייב הבטחת צורכי הילדים של הרכב הקבוצה המסוים. למשל, כאשר הרכב הגילאים מורכב ברובו מתינוקות, שהרכיב ההתפתחותי המשמעותי של שלב זה הינו מוטורי, יש להבטיח כי לצד המרחב המיועד למיטות תינוק, יהא מרחב זחילה שיספק מענה הולם להתפתחותם התקינה של התינוקות.
  • המענים המותאמים לשלב התפתחותי של הרכב הגילאים בקבוצה,
  • המלצות הלוקחות בחשבון ניהול סיכונים סביר.
  • רכזת המשפחתון תבנה את קבוצת הטיפול יחד עם המנחים המקצועיים של הגוף המפעיל את שירות המשפחתונים, שידריכו את המטפלות לגבי התנהלות מיטבית במשפחתון בהתאם להרכב הקבוצה ולצרכים ההתפתחותיים- הטיפוליים של התינוקות במשפחתון.