המפגש בין שוורץ לחברי התנועה
המפגש בין שוורץ לחברי התנועהצילום: דוברות אריאל

מנכ"ל ארגון ''תורה מציון'' זאב שוורץ נפגש עם הנהלת תנועת הנוער אריאל, חשף נתונים מדאיגים על יהדות התפוצות ופירט את הדרכים לשמירת הזהות היהודית של היהודים החיים מחוץ למדינת ישראל.

לפי שוורץ, ברוסיה 75% מהיהודים מתבוללים, 60% בגרמניה, 58% בארה"ב, 45% בצרפת ואנגליה, בברזיל 40%, קנדה ואוסטרליה - 25%, דרום אפריקה - 22%, מקסיקו - 15%. לשם השוואה, 4% מהיהודים בישראל מתבוללים.

שוורץ הציג מספר אופציות להשפעה על זהותם של יהודי התפוצות: אימוץ קהילות עולות כדי לחזק את הקליטה שלהן בארץ, יציאה לשליחות בחו"ל, ולראות כל פעולה שמצילה זהות של יהודי אחד כמשימה לאומית. כל אחד מאיתנו, לדברי שוורץ, "הוא שר הקליטה והתפוצות ורק כך נצליח"

מזכ"ל תנועת אריאל דביר עמיאור הסביר את החשיבות ביצירת השיח עם יהדות התפוצות: "העם היהודי לא חי רק בארץ ישראל, מיליוני יהודים חיים בתפוצות. השנה החלטנו לעשות יותר בסוגיה הזו, וחייבים ללמוד עליה יותר. השאלה המרכזית היא מה כן צריך ואפשר לעשות כדי לחבר את יהדות התפוצות".

שוורץ אמר "צריך לזכור עובדה פשוטה אך יסודית בשמירה על הזהות היהודית בגולה - כל בתי הכנסת בגולה מכוונים לירושלים, הכיסופים לארץ למי שהולך לבית כנסת הם ברורים. ההתבוללות נובעת מכך שאין תשתית חינוכית יהודית, אין תנועת הנוער אריאל''.

''בגרמניה שאחרי נפילת חומות הברזל של ברית המועצות הייתה התבוללות גדולה בגלל שהגרמנים קלטו יהודים אך פיזרו אותם לפי הקהילות בהן חיו הוריהם לפני השואה, ללא קהילה אין עתיד ליהודים בגולה.
צריך להשוות את נתוני ההתבוללות לפיגועים בהם נאבד יהודי, וקיים צער ענק על כך. אבל פה מדובר במגה פיגוע שבו נאבדים רבבות מעם ישראל".

צילום: דוברות אריאל