אברהם צבי רבין
אברהם צבי רביןצילום: שלמה מלט

אברהם צבי רבין, נער בן 16, קיבל לאחרונה את הצו המנהלי העשירי שהוצא נגדו תוך שנה וחצי, הקובע כי עליו להתייצב מידי יום בתחנת המשטרה, וכן להישאר במעצר בית לילי בבית הוריו.

באמצעות עו"ד יאדו מארגון חוננו פנה רבין לפיקוד העורף בבקשה לבטל את הצו או להמירו בצו מעצר, זאת משום שהוא איננו יכול לקיים את הצו ומשום שאכיפת הצו פוגעת בבני משפחתו.

רבין נעצר לאחרונה, אולם בית משפט השלום לנוער בירושלים החליט לשחררו. ביציאה מבית המשפט קיבל רבין את הצו המנהלי העשירי, שנה וחצי לאחר קבלת הצו המנהלי הראשון.

בצו נכתב כי עליו לשהות במעצר בית לילי בבית הוריו בירושלים, להתייצב בתחנת המשטרה באופן יומיומי וכן נאסר עליו לדבר עם מספר אנשים.

יומיים לאחר מתן הצו הגיעו שוטרים לבית משפחתו של רבין על מנת לוודא שהוא מקיים את הכתוב בו. במהלך ביקורם סיפר להם רבין כי אינו מתכוון לקיים את הצו ויצא אחריהם אל מחוץ לבית, אז החליטו לעצרו. בית משפט השלום בירושלים החליט לשחררו שנית, משום שבפועל לא הפר את הצו.

כעת מבקש הקטין באמצעות עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו לבטל את הצו המנהלי נגדו, או להמירו בצו מעצר. במכתב הבקשה ששלח יאדו לאלוף פיקוד הערף תמיר ידעי נכתב, "בשנת 2017 הופסקו לימודיו של הקטין כתוצאה מצו מנהלי. לאחר שפקע הצו חזר הקטין לישיבה אחרת, ממנה הוצא על ידי צו נוסף". יאדו מסכם את הדברים, "כתוצאה מכך הקטין לא לומד כבר מכיתה ט', ללא כל התערבות של שירות המבחן או עובדים סוציאליים".

כמו כן, טען יאדו, "כל לילה פושטים שוטרים על הבית בשעות הקטנות ומעירים את כל המשפחה כדי לוודא שהקטין בבית, וכתוצאה מכך החיים של כל המשפחה הפכו לסיוט מתמשך", סיוט אשר אין לו סוף משום שהצווים חוזרים ומתחדשים, לדברי יאדו.

עוד נכתב בבקשה, "הדרישה הקיצונית כי הקטין יחתום כל יום בצהרים בתחנת משטרה, דבר שלוקח לו כשעתיים בתחבורה ציבורית הלוך ושוב, שוברת אותו ומחסלת כל תקווה לסדר יום נורמאלי". יאדו ציין כי לדעתו הקטין כלל לא מסוכן לציבור, אולם גם במידה והוא מהווה סיכון כלשהו "הרי שעצמתו היא כמתי מזער ביחס לחורבן שהטילו הצווים על חייו, צווים שמוצאים בלא משפט."

מכתב הפנייה מסתיים בבקשה "הקטין קץ בצו ומבקש לבטלו, ובאם לא כי אז הוא והוריו מבקשים לשלוח אותו למאסר מנהלי, לא לשבש את חיי המשפחה כולה ולא להעמיד את הקטין בסיכון להפרה ולפתיחת תיק פלילי".

נציין כי בשבת האחרונה התפרסם מכתב שכתב רבין על הקורות אותו בשנים האחרונות, בעלון "עולם קטן", ובו הוא מתאר כיצד התחילה כל סאגת המעצרים המנהליים. לדבריו, הוא כלל לא היה מה שמכונה 'נוער גבעות', אלא ביקר מידי פעם חברים במאחז. באחת הפעמים הוא ביקש מאחד השוטרים שהגיעו למקום לא לנהוג באלימות, אולם אז השוטר תקף אותו ושבר את ידו. אז נעצר רבין לראשונה על 'תקיפת שוטר".

בהמשך המכתב מתאר רבין כיצד קיבל את הצו המנהלי הראשון לאחר שהתפרסם הסרטון בו נראה השוטר הנ"ל שובר את ידו. לאחריו קיבל רבין עוד שמונה צווים מנהליים, שמנעו ממנו לימודים סדירים בישיבה, כללו מעצרי בית ליליים ועוד. הצו המנהלי האחרון, העשירי במספר תוך שנה וחצי, הכולל התחייבות לבוא לתחנת המשטרה בירושלים כל יום ולהיות במעצר בית לילי היווה עבורו את הקש ששבר את גב הגמל.

רבין מתאר במכתב, "הבנתי שאני לא יכול לעמוד בצו הזה. אמרתי לשוטרים שאין ביכולתי לקיים את הצו ושייקחו אותי לכלא, זה עדיף לי מהתנאים של הצו הזה". בעקבות האמירה הזו נעצר רבין, אולם השופטת שדנה בעניינו קבעה, "מדובר בצו שפגיעתו בחירות חמורה לאין שיעור".

עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו שמייצג את רבין מסר "פעילי הימין הצעירים שחשופים בשנים האחרונות לצווים מנהליים הם אנשים שקופים בחברה הישראלית, אין להם זכויות, אין להם שום גב חוקי או משענת חוקתית להישען עליה. הרשות עושה בילדים האלה כמעט כל מה שהיא רוצה, והדברים מגיעים עד כדי נער שמעוניין להיעצר מרצונו החופשי, על מנת לסיים את סאגת הייסורים שעוברת עליו ועל משפחתו".