מכתב
מכתבארכיון צה"ל ומשרד הבטחון

ארכיון צה"ל במשרד הביטחון מפרסם היום (חמישי) מכתבים מרגשים שכתבו תלמידים יהודים מבית ספר "יבנה" בלוס אנג'לס לשר הביטחון משה דיין בעקבות טביעת המשחתת אח"י אילת לפני 51 שנה.

המכתבים נשלחו לשר הביטחון דאז, על ידי המחנך של תלמידי כיתה ו', זאב הילמן, מורה ישראלי שטס ללמד בארה"ב. במכתבו הוא מספר לדיין: "כיתותינו ערות מאוד למתרחש בארץ... טיבוע אח"י 'אילת' זעזע את תלמידנו, ואחרי שיחה קצרה החליטו לתרום מחסכונותיהם כחלקם ברכישת אנייה חדשה, ולהביע את רגשותיהם ומחשבותיהם במכתבים אלייך".

המשחתת אח"י אילת
המשחתת אח"י אילתבאדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון צלם: מיקי אסטל

התלמידים צירפו למכתבים כסף כדי שמדינת ישראל תוכל לקנות משחתת חדשה במקום אח"י אילת שטבעה. בתחתית כל מכתב כתבו התלמידים כמה כסף הם שולחים.

התלמידה דבורה פראו כתבה: "אני והכיתה שלי החלטנו לאסוף כסף, לעזור לאחינו בארץ ישראל. אני שולחת כסף כדי להשתתף בקניית אנייה חדשה אשר תשמר על חופי ארצנו. אני יודעת שזה לא הרבה כסף אבל אין לי עכשיו יותר".

התלמידה שרה שפר כתבה: "אני ילדה בת 11 ואני רק יכולה להתפלל לשלומה של ישראל. אני גם שולחת דולר אחד אשר חסכתי, כדי לעזור לקנות אנייה חדשה".

התלמיד שלום לינדרמן: "אני נותן כסף בשביל משחתת חדשה. אבל אני יודע שאני לא יכול לשלם את על הכסף, אבל אני נותן כמה שאני יכול".

במכתבים מביעים התלמידים את רצונם להתגייס לצה"ל אך מודעים לכך שבגלל גילם הצעיר הם אינם יכולים עדיין להתגייס.

התלמידה ששונה גרונברגר כתבה: "אני שולחת כסף כדי לקנות אנייה חדשה, כי אני לא יכולה להיות חיילת".

התלמיד כתריאל טמשפסקו כתב: "איני יכול להילחם עמכם כי אני טרם הגעתי לגיל בר מצווה".

התלמידה אסתר טרק כתבה: "יש לי הרבה בני ובנות דודים בצה"ל... אבל אני ילדה בת 10.5 ואיני יכולה להילחם".

חלק מהתלמידים גם הביעו את רצונם לעלות לארץ ישראל. התלמיד חיים מנדל כתב: "אני צעיר ואני לא יכול עכשיו לעלות לארץ הקודש. אני אעלה כאשר אהיה גדול יותר".

התלמידה שלומית אזולאי: "אני רוצה לבוא ארצה- כבר הייתי שלוש פעמים- וללמוד באוניברסיטה בירושלים. אני אוהבת מאוד את מדינת ישראל וכאשר אגדל אני רוצה להיות אזרחית טובה בישראל".

התלמידים סיפרו במכתב שהם עוקבים בכלי התקשורת על הנעשה בארץ ומביעים את העצב שהם חווים בעקבות טביעת המשחתת ומוות אנשיה. התלמידה מלכה רובנר מספרת: "כאשר שמעתי שהמלחמה התחילה רציתי לבכות. כל הזמן הקשבתי לחדשות בטלוויזיה וברדיו. קראתי גם הרבה בעיתון. תודה לאל נצחנו את השונאים אבל עכשיו טבעו אנייה שלנו והרבה בחורים שלנו טבעו".

שר הביטחון, משה דיין שקיבל את המכתבים של התלמידים החזיר להם מכתב תשובה בו כתב: "מורכם, מר זאב הילמן, המציא לי את מכתביכם החביבים, הכתובים בשפתנו העברית ואת תרומותיכם הצנועות להגברת כוחו של חיל- הים הישראלי. קבלו נא, ילדים יקרים, תודתי על המכתבים ועל התרומה ועשו נא חיל בלימודיכם. שלכם בחיבה, משה דיין שר הביטחון".