נפתלי בנט
נפתלי בנטצילום: הלל מאיר/TPS

הרב צבי טאו, נשיא ישיבת הר המור, תקף את יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט במהלך שיעור שהעביר לתלמידיו ביום ראשון שעבר.

בחדשות 2 הובאו דבריו של הרב אשר התייחס לדברים שאמר השר בנט בראיון לעיתון מעריב בנוגע לדרכה הרצויה של הציונות הדתית.

"אתם יודעים שהמנהיג של הבית היהודי כתב בעיתון לפני החגים שאנחנו צריכים להיות לא כאלה 'חניוקים' ואורתודוכסים ולא להקפיד על כל דבר ודבר. האידיאל שלו, שגם הדתיים יוותרו קצת וגם החילוניים יוותרו קצת - כולם יעשו קידוש בשבת, מסורת, ואחר כך ידליקו חשמל וייסעו במכוניות".

"השר כתב במפורש, הוריד את הכפפות, את המסכות ואמר בדיוק מה הוא חפץ לאן הוא שואף ולאן הוא חותר. רק שתדעו עם מה יש לנו עסק. זה משרד החינוך, הוא שר החינוך. אני מקווה שאתם יודעים".

הרב הסביר לתלמידיו עד כמה חמורות בעיניו התבטאויותיו של שר החינוך: "הוא כותב את דעותיו בגלוי ללא משוא פנים והכי מדאיג זה שהוא חכם, הוא פוליטיקאי, יש לו את הסקרים שלו. אנחנו יושבים בישיבה ואנחנו לא יודעים מה קורה, אבל הוא בוחן בדיוק איך יגדל את הכמות של הבוחרים, איך המספר הזה יגדל, ומה הוא צריך להכריז כדי שהוא יצליח. ואם הוא בוחר בדרך הזו, פירוש הדבר שהמצב הוא מאוד חמור".

כאמור בראיון לבן כספית בעיתון מעריב לפני כחודש אמר בנט "אנחנו לא מובילים למדינת הלכה שבה נשים הולכות עם כיסוי ראש וחייבים לשמור שבת. המדינה אכן משתנה, אבל לא בדרך שאותה ברק מתאר. זה שינוי מרתק. ישראל הופכת למדינה עם ליבה מסורתית גדולה מאוד. בשונה משנות ה־50 וה־60, שבהן ליבת הרוב הייתה חילונית, עכשיו זה משתנה. יש זרימה לכיוון המסורתי משני הצדדים, הדתי־חרדי והחילוני.

קח אותי אני נולדתי חילוני, נשוי לאישה מבית חילוני. הרבה דתיים שפעם היו זורקים את הדת ומורידים את הכיפה והופכים לדתל"שים, מעדיפים היום פשוט להיות מסורתיים. להיות גם וגם. הרי על פי נתוני הילודה של הציונות הדתית, היינו אמורים היום להיות 40 מנדטים. ואנחנו לא. הסיבה היא שרבים הורידו כיפה ורבים הלכו למסורתיות. זה הכיוון היום, וזה כיוון מעניין שמאחד זרמים רבים וגם מאפשר לשמור על הצביון היהודי בסגנון אישי".

"תסתכל סביב. זה קורה. הרבה אנשים, במקום להוריד את הכיפה, פשוט הופכים למסורתיים. זה מה שהיה בעדות המזרח כל השנים, ששם מאז ומתמיד לא הייתה הדיכוטומיה הברורה בין האורתודוקסיה לחילוניות כמו בעדות אשכנז. אני חושב על המדינה בעוד 50־100 שנה כעל מדינה שבה הרוב יעשו קידוש, אבל ידליקו חשמל. זזים לשם משני הכיוונים, הדתי והחילוני. לא רק שאני לא מפחד מזה, אני חושב שזה תהליך נפלא. זו אינה הקצנה דתית, אלא התמתנות דתית. פעם, האורתודוקסיה התכנסה בתוך השריון מחשש נורא שזוממים לשנות אותה. היום הפחד הזה עובר. אפשר לשנות. רצוי לשנות. ולכן החרדה שאנחנו בדרך לתיאוקרטיה משוללת יסוד".