ראיון עם האלוף במיל יעקב עמידרוראלירן אהרון

האלוף במיל' יעקב עמידרור מציג בראיון לערוץ 7 תמיכה במדיניות הקבינט מול טרור החמאס ברצועת עזה ומתייחס גם להתמודדות עם הגרעין האיראני.

עמידרור, סגן נשיא מכון ירושלים למחקרים אסטרטגיים, אמר כי "מערכת הביטחון מאוחדת יחד עם ראש הממשלה לעשות את הדברים, ואם יש ויכוח הוא על הסוגיה הטקטית ולא על העניין העקרוני", אומר עמידרור המשיב ב"לא יודע" על השאלה אם האמריקאים סיכלו בשנת 2012 מהלך לתקיפה צבאית ישראלית באיראן.

באשר לרצועת עזה נשאל האלוף במיל' עמידרור להתייחסותו על הביקורת המופנית כלפי מערכת המדינה המציגה יד רופסת כלפי חמאס. עמידרור אינו מקבל מכל וכל את ההגדרה 'יד רופסת' ותוהה כיצד ניתן לכנות מצב בו יש למעלה מ-200 מאנשי חמאס שנהרגו בעימותים מול צה"ל ולמעלה מעשרת אלפים שנפצעו בכינוי שכזה.

"ביום שישי אחד שהם ניסו לעבור את הגדר היו להם שישים הרוגים ואלפיים פצועים ביום אחד. זה אחוז מהאוכלוסייה ברצועת עזה. אני לא יודע איך אפשר לקרוא לזה יד רופסת. אני חושב שהביקורת לא מוצדקת, לא נכונה ולא חכמה".

לטעמו של עמידרור המהלך הישראלי מול הרצועה צריך להביא להשקטת הרצועה ככל שניתן מבלי להיגרר למלחמה. "מה שאנחנו צריכים לדאוג זה מה שקורה בצפון, ומה שקורה בדרום הרבה פחות חשוב".

על החלטת שר הביטחון ליברמן לפתוח את המעברים בתום שבוע קשה, מטיל עמידרור סימן שאלה על עצם הגדרת השבוע כקשה כל כך, ואומר כי ברור לו שלא ניתן לקחת שני מיליון בני אדם ולכלוא אותם ללא צרכים בסיסיים, ולהחליט שנותנים להם את הצרכים הללו רק כאשר הם שקטים. "זה מסובך, זה קשה. אפשר לתת הצהרות בומבסטיות מבחוץ אבל בסוף צריך לטפל בבעיה באופן מעשי, ושם זה הרבה יותר מורכב".

באשר להתערבותו של אבו מאזן, התערבות שנראית כמבקשת להוביל לעימות בין ישראל לחמאס, אומר עמידרור כי מן הראוי שהישראלים יחדלו מלחשוב על מה שטוב לאבו מאזן ומה שטוב לאיראנים ויעסקו במה שטוב לישראל. "גם האיראנים היו רוצים שנעשה עכשיו איזו מלחמה קטנה בעזה".

על שאלת היחס לאיראן והמענה הנכון לאיום הגרעין משם, אומר עמידרור כי ילדותי לחשוב שניתן לפתור את הבעיה בזבנג אחד וגמרנו. "אין דבר כזה. צריך הרבה סבלנות, עצבים חזקים ולהמשיך להפריע לאיראן לבנות את כוחה הצבאי בסוריה. אין זבנג וגמרנו. זה לא קיים ולא היה אף פעם".

עמידרור סבור כי מענה של זבנג וגמרנו אינו בעל היתכנות גם במציאות של ממשל אמריקאי אוהד. ממשל כזה יכול להקל על ישראל המקבלת אפשרות לפעולה, אך לא מעבר לכך.

על העברת הטילים הרוסיים לאיראן אומר עמידרור כי "צריך לקחת ברצינות רבה מאוד את העברת הטילים הללו, למצוא להם פתרון ברמה הטכנית טקטית, ולשאול את עצמנו מה המשמעות הפוליטית של כזה דבר".