איתן כבל
איתן כבלצילום: פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, דנה היום (שני) בהתנהלות מפלה וגזענית כלפי עובדים יוצאי אתיופיה.

בפתח הישיבה מתח כבל ביקורת קשה על כך שנציגי "יקבי ברקן" והנהלת הרבנות הראשית לא הגיעו לדיון. "זאת חוצפה ועזות מצח", אמר כבל והוסיף בזעם, "אם יש מישהו שחושב שאחינו האתיופים לא אחינו שיקום ויאמר. זה הסיפור שמונח כאן ולא כל ההתפלפלויות המשפטיות והרבניות.

''יש קבוצות בחברה היהודית שעדיין מסרבות לראות באחינו האתיופים אחים וזו האמת ואין בלתה וכל ההתפלפלויות של מכתבים כאלה ואחרים לא מקובלות. שיהיה ברור, ידעו החברה מברקן – אני אותם לא שותה יותר והייתי מצפה מכל ישראלי לעשות זאת לאות הזדהות".

הישיבה התקיימה לבקשת מספר חברי כנסת, בעקבות המקרה בו מפעל "יקבי ברקן" בקיבוץ חולדה העביר עובדים יוצאי אתיופיה מתפקידם במילוי בקבוקי היין מכיוון שכשרות בד"ץ העדה החרדית אינה מקבלת את יהדותם של יוצאי אתיופיה.

ח"כ אכרם חסון תהה מה היה קורה אם היה מדובר במפעל בטוסקנה שהיה עושה אותו דבר לעובד יהודי. ח"כ אברהם נגוסה אמר כי מקרי האפליה חוזרים על עצמם גם במקומות אחרים ותהה עד מתי תימשך אלפיה זו.

ראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים, עו"ד קובי זנה, אמר כי הבעיה היא בהחלטה של הרבנות הראשית משנת 1984, שקובעת שיהודי אתיופיה ספק יהודים והדרישה היא לכנס את מועצת הרבנות לקבוע שהם יהודים ללא ספק".

ח''כ כבל סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה תפנה לרבנות הראשית בדרישה להוציא פסק הלכה מפורש וחד משמעי בעניין יהדותם של יוצאי אתיופיה.

הוא הוסיף כי הוועדה תפנה גם למשרדי הכלכלה והעבודה והרווחה, שלהם יש את הסמכות לפעול מול המפעלים ואמר כי המדינה צריכה להשעות תקציבים ולהטיל סנקציות במקרים כאלה.

"עד שיקבי ברקן לא יעסיקו אתיופים בכל המקומות ויחזירו את העובדים לתפקידיהם אני בוודאי לא קונה מהם, והייתי מצפה מכל ישראל לעשות זאת לאות הזדהות נגד הגזענות הזו. לפחות אנחנו כחברה נביע סולידריות כלפי אחינו האתיופים", סיכם כבל.