לימוד נהיגה. אילוסטרציה
לימוד נהיגה. אילוסטרציהצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

החל מהיום (שלישי) יכולים תלמידי הנהיגה לגשת למבחן הנהיגה העיוני (תיאוריה) החל מגיל 15 וחצי, במקום 16 ושלושה חודשים, עד כה.

זאת, בעקבות תקנה חדשה שנחתמה על ידי שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, ונכנסה היום לתוקף.

הורדת גיל לימוד התיאוריה נועדה להקנות לצעירים ידע והתמצאות מוקדמים בחוקי התעבורה, הן כרוכבי אופניים רגילים והן כהולכי רגל, ולאפשר גם לבני 16 שיעמדו במבחן התיאוריה, לרכוב כחוק על האופניים והקורקינטים החשמליים.

השר כץ החליט על הקדמת הגיל לביצוע מבחן התיאוריה העיוני, במקביל לתכנית הלאומית להגברת הבטיחות בדרכים של רוכבי האופניים החשמליים, שאושרה לפני כשבוע בממשלה. התכנית מתכללת את הפעילות של כל המשרדים והגופים העוסקים בנושא ובכללם משרד התחבורה, משרד האוצר, משרד המשפטים, משרד החינוך, משרד הפנים, המשרד לביטחון פנים, משטרת ישראל, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים והרשויות המקומיות.

משרד התחבורה מקדם כיום במרץ את תיקוני החקיקה והתקנות הנדרשות, ליישום התכנית. מדובר בין השאר בתיקוני תקנות המתייחסות לחובת חבישת קסדה ושימוש באפוד זוהר, דחיית רישיון הנהיגה בשנה לרוכב בניגוד לחוק, הגדלה משמעותית של הקנסות, החרמה וגריטה של כלי רכב לא תקניים, הרחבת סמכויות הפקחים גם לבתי עסק והקמת צוות בינמשרדי לרישום אופניים חשמליים.

כמו כן, התכנית כוללת קורס ייעודי לרוכבי אופניים חשמליים שבסיומו מבחן לימודי והנפקת אישור כשירות לכל תלמיד שעבר את המבחן בהצלחה. על פי ההצעה, החל מ-1.1.2019 תותנה הרכיבה על אופניים חשמליים לבעלי אישור כשירות לרכיבה בלבד.