הכותל
הכותלצילום: אריה מינקוב

ג'רי סילברמן, נשיא ומנכ"ל הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, נשא דברים בכנס ה-GA המתקיים במרכז הירידים בגני התערוכה וקרא לקיים הידברות תמידית בין העם היהודי היושב בישראל לבין העם היהודי במפוזר בתפוצות.

"עבודתנו העיקרית היא להגן על הקשר החזק בין ישראל לתפוצות. קשר שהוטל במבחן השנה, וזה אומר שעלינו להתחייב מחדש אחד לשני כעם אחד", אמר סילברמן.

''לכן הנושא עליו החלטנו השנה לכנס הוא 'בואו נדבר'. אפשרנו להבדלים בינינו להגדיר אותנו, והשאלות שאנו שואלים מוכיחות עד כמה עלינו לדבר אחד עם השני ועד כמה אנו רואים את העולם בצורה שונה''.

''אמנם כצפון אמריקאים וכישראלים השאלות שאנו שואלים די זהות, אבל הן נשאלות דרך עדשה אחרת", הסביר. ''אנו כאמריקאים וקנדים שואלים: אחרי כמעט מאה של תמיכה בלתי מעורערת, האם ישראלים באמת חושבים שדעותינו לא צריכות להשפיע בנושאים הנוגעים לנו? והישראלים שואלים, למה למישהו פרט לאזרחי ישראל תהיה הזכות להשפיע בהחלטות המתקבלות על ידי הממשלה הישראלית.

''אנו תוהים כיצד ישראל יכולה לטעון שהיא מדינת הלאום עבור כלל היהודים בעולם, ולא להכיר באורח החיים היהודי של כ-90% מיהודים החיים מחוץ לישראל. בעוד ישראלים אומרים לעצמם, אנחנו אלה שחיים כאן, אז למה אתם חושבים שיש לכם זכות לקבוע מה זה אומר להיות יהודי במדינת היהודים?''.

''אנו שואלים איך זה הגיוני שיו"ר מועצת המנהלים של אוניברסיטת ברנדייס או סטודנט מפלורידה מעוכבים בכניסה לישראל, או שנמנעת מהם הכניסה בגלל דעותיהם או פעילותם, האם זו דמוקרטיה או לא? והישראלים שואלים מה נותן למישהו את הזכות להטיל ספק בשיקולי הביטחון שלנו כשאנו אלה נמצאים תחת איום מתמיד?''.

''זה חלק מהשאלות שנשאלות על ידי שתי קהילות גאות שהצליחו לשגשג בסביבות חיים שונות מאוד. שני ענפים של אותה המשפחה, שכל אחד מהם פועל במציאות פוליטית משל עצמו. אנו בצפון אמריקה מבקשים הכרה, אמפתיה, שותפות והבנה מישראל, בעוד הישראלים המתגוררים במדינה ריבונית מוצאים עצמם מנותקים כשזה מגיע לשיח הגלובלי סביב העם היהודי.

"אין לי תשובות לכל השאלות הללו, אבל אני יכול להבטיח לכם שנוכל למצוא את התשובות רק עם נעבוד ביחד", הוסיף סילברמן. "כל אחד מאיתנו ביהדות התפוצות הוא אזרח פוטנציאלי לעתיד בישראל, זו אחת מהסיבות שלאורך כל שנות קיומה של ישראל, אנו בפדרציות פעלנו לתמוך בה. סייענו בבניית ערים, נלחמנו עבור החרות של יהודים בכל העולם ופעלנו להביאם ארצה למדינת ישראל, ואנו אף שותפים בתכניות שונות למען אוכלוסיות חלשות, ולכן אני מאמין שכן, יש לנו תפקיד והשפעה על מדיניות ישראלית שמשפיעה עלינו כעם.

''בגלל שישראל היא הרבה יותר מפיסת אדמה, יותר ממדינה ריבונית. זה רעיון ואידיאל, ומה שמגדיר אותנו כאנשים ועם. אנחנו לא חייבים להסכים אבל אנחנו כן חייבים לעריך ולכבד את ההבדלים בינינו, ויתרה מכך אנו חייבים למצוא דרכים חדשות לנוע קדימה במשותף".

סילברמן הודה ליו"ר היוצא של ארגון הפדרציות ריצ'רד סנדלר ובירך את היו"ר הנכנס מארק ווילף, "ישראל זקוקה ליהדות התפוצות, היא מתחזקת דרך השותפות הזו וכך שמתקיימים חיים יהודים פעילים מחוץ לגבולותיה.

''איפה עובר הקו בין החלטות שמשפיעות על ישראלים בלבד לכאלה המשפיעות על יהודים בכל העולם? אנחנו צריכים להבין זאת יחדיו. בגלל זה קיימות הפדרציות. הפדרציות הן ההאב של חיי הקהילה היהודיים, וכאן יש לקבל את ההחלטות", אמר.