יצביעו יקבלו. פולקמן
יצביעו יקבלו. פולקמןצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

חבר הכנסת רועי פולקמן, יו"ר סיעת 'כולנו', מעלה אל שולחן הכנסת הצעת חוק חדשה לפיה כל מי שלא יצביע בבחירות לא יזכה ליום השבתון שהמדינה מעניקה ביום זה.

בראיון ליומן ערוץ 7 הוא אומר כי החוק שקבע את יום השבתון נחקק בחופזה ומבלי שנשקלו משמעויותיו האדירות של יום שבתון, וכיו"ר ועדת המשנה לעסקים קטנים הוא מבין את המשמעות למשק, משמעות הנאמדת בכשני מיליארד שקלים שאינם נכנסים לקופת המדינה בשל יום שבתון אחד שכזה.

"אני תמיד שמח שיש יום עם המשפחה, אבל צריך לחשוב על השלטון המקומי ששם אחוזי הצבעה מגיעים לשלושים או ארבעים אחוז, כלומר אחד משלושה או ארבעה מצביע. מובן שהמטרה היא שהמספרים יעלו אבל היום הזה לא נועד לקניות ופסטיבל אלא לעודד הצבעה, ולכן האמירה מאוד פשוטה: אם אתה מצביע חותמים לך על אישור הצבעיה בקלפי ואת זה תוכל להראות למעסיק. אם לא, יוכל המעסיק על פי שיקול דעתו להגיד שהיום הזה יהיה על חשבונך".

מוסיף פולקמן ומציין כי בחוק יש לאקונה מעניינת ולפיה גם מי שאינם בעלי זכות הצבעה כעובדים זרים ואחרים יקבלו יום שבתון. "לא חשבו על הפרטים ואמרו שכל המשק יהיה בשבתון כי יש הצבעה". פולקמן מסכים לתחושה שהחקיקה הזו נקבעה בצורה מעט רשלנית.

"לא פעם יש אינטרסים למפלגות שיש להם מרכז ופריימריז וזו הזדמנות לקבל הרבה עובדים בלי כסף. אני יכול להבין את שיקולי המפלגות למה זה טוב להם, אבל כמדינה נראה שמאוד פשוט שאם הצבעת תקבל חופש ואם לא אז אפשר ללכת לעבודה".

ומה באשר לקושי לעבוד במקום עבודה כאשר רק חלק מהעובדים נמצאים וכך גם אצל לקוחות או ספקים? על כך משיב פולקמן ומבהיר כי "כל עסק ועסק יעשה את השיקול שלו, אבל זה צריך להישאר בידי המעסיק ולא השבתה בכל מקרה על כל המיליארדים שכרוכים בזה. בואו נחשוב על טובת הכלל וטובת העסקים בישראל".

על כל אלה מעיר חבר הכנסת פולקמן ומציין כי לא יום החופש הוא זה שיוביל את המוני בית ישראל לקלפיות וניתן היה לוותר על השבתון ומי שמעוניין להצביע היה מגיע לפני או אחרי יום עבודה. "חוקקו את החוק הזה קצת בחופזה ואפשר לתקן אותו".

יצוין כי המציאות דומה גם בבחירות הכלליות וגם עליהם חלה הצעת החוק המדוברת.