מטבחים
מטבחיםצילום:pixabay

חדר המטבח לא רק שהשתנה במהותו ברבות השנים, הוא גם שינה את מעמדו ואת מיקומו בתוך הבית. לכן, בעידן שבו מטבחים מהווים הכניסה הרשמית של הבית, אחד משלושת מרכזי הכובד המשמעותיים של העיצוב הראשוני: סלון או חלל אירוח, פינת אוכל או חלל אכילה וכמובן המטבח. חדר המטבח בניגוד לעבר כבר אינו חדר סגור ואחורי המשמש אך ורק את עקרת הבית, חדר מלא ריחות וטעמים.

די לצפות בתמונות של חדרי מטבח מלפני כמה עשרות שנים על מנת להבין את מעמדו ב"חצר האחורית" של הבית. לעומת זאת, בעידן המודרני לאחר תהליך של שינוי ושיפור מעמדו גם בגלל השינוי בדינמיקה החברתית, המשפחתית: לא עוד עקרת בית כובסת ומבשלת ובני משפחה החוזרים מעוד יום עבודה עמוס ומצפים לאוכל, אלא חלל מרכזי המשמש מקום מפגש חשוב, מהותי ושוויוני בין בני הבית.

בנוסף, גם ההתפתחות הטכנולוגית הביאה לשינוי מהות המטבח. מכשירי החשמל שבו הם כה רבים ומתפתחים: המקרר, התנור, הכיריים, מדיח הכלים, קולט האדים, מכונות קפה ועוד. כל אלו הפכו את המטבח מעוד חלל בישול למרכז עיצובי ייחודי של מהות הבית ולעליית מעמדו של חדר זה בקדימות עיצובית על פני חדרים אחרים. כידוע, עד לפני כמה עשורים בלבד ברוב הבתים הקיימים המטבח היה מצוי בקצה הבית או בחלקו האחורי. לרוב מוסתר, רחוק מהעין, לעתים מוזנח, מלוכלך ועמוס כלים ותבשילים. אז שימש המטבח פונקציה אחת בלבד: בישול, אפייה ואכילה. ואולם, ככל שהבתים שבהם הקונספט העיצובי השולט העמיד את המטבח כחלל פתוח דווקא בחלל הכניסה של הבית החל להוות המטבח מוקד מהותי לתחילת עיצוב הבית כולו. נדמה, כי לא נפריז, אם נקבע, שמעצבי פנים ואדריכלים רבים שמתבקשים לתכנן בתים ולעצבם מתחילים דווקא בחלל המטבח. כל המגמה המרכזית של עיצוב הבית המודרני מעמיד את העיקר בסגנון ההיבט האדריכלי של חלל המטבח ובמיוחד מדגיש את הפן העיצובי שבו. כמובן, אין לזלזל בכך שחדר המטבח יישאר לנצח חלל פונקציונלי ביתי ומשפחתי. בכל עיצוב מטבחים מודרניים חייב לקחת בחשבון גם את התפיסה הזאת. הרעיון הוא האיזון: עיצוב ופונקציונליות זה בצד זו.