ח"כ גליק: חובה לתקן את החרפה

ח"כ יהודה גליק התייחס הבוקר (ראשון) במהלך דיון בוועדת המשנה לענייני יו"ש של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת לסוגיית הנגשתה של מערת המכפלה בחברון.

"מערת המכפלה היא אתר מורשת של אבות ואימהות האומה, שמבקרים רבבות מידיי שנה. רק בחג סוכות האחרון ביקרו שם 50,000 מבקרים. לא יעלה על הדעת שמקום כזה לא נגיש לנכים", אמר גליק.

לדבריו, "זאת בושה וחרפה, לא צריך לחכות שהווקף יעשה לנו טובה, אין שום סיבה שבעולם שאנשים לא יוכלו להיכנס לשם כמו בני אדם. אנחנו בשנת 2018, ושילוב בעלי מוגבלויות זה לא מותרות, זה חלק מהדרישה הבסיסית של כל מוסד ציבורי בישראל, וזה חלק מהדרישה הבסיסית בוודאי לאתר לאומי ממדרגה ראשונה כמו מערת המכפלה".

"לא ייתכן שהיום, מערת המכפלה - שהיא אחד מאתרי המורשת החשובים ביותר לעם היהודי - לא מונגשת לנכים ובעלי מוגבלויות, חובה לתקן את החרפה הזאת", חתם גליק.

ח"כ מוטי יוגב, שפתח את הדיון אמר: "לפני הפוגרום הרצחני של הערבים את היהודים בחברון, במאורעות תרפ"ט, אסרו הערבים על היהודים להיכנס למערה והתירו להם להתפלל רק מחוצה לה. מזה למעלה מ-51 שנה שחזרנו לחברון".

"שום תקרת זכוכית - מדינית, משפטית ובוודאי לא ביטחונית - אינה יכולה מבחינה מוסרית להפריע ליהודים להתפלל במערת המכפלה. מדובר במאות אלפי יהודים הפוקדים את מערת המכפלה מדי שנה, מתדפקים על קברי אבותיהם, באופן מכבד ובאופן מכובד. גם על קירוי מערת המכפלה יש לקבל החלטות במיידי ולבצע", הוסיף.

נציג היועץ המשפטי לממשלה בדיון, עילם שניר, השיב שאין מניעה לבצע את התוכנית. יועץ שר הביטחון קובי אלירז התחייב שהתכנית להנגשת המערה תבוצע עד סוף תשע"ט. ‏עד ינואר 2019 יינתן זמן לעיריית חברון לפעול בשיתוף פעולה ו‏במידה והעירייה לא תסכים לשיתוף פעולה ישראל תפעל לבדה.

ראש מועצת קרית ארבע מלאכי לוינגר אמר כי מדובר בהישג גדול לקריית ארבע חברון. "סוף סוף תהיה נגישות במערת המכפלה לכלל הציבור. נמשיך לפתח בעוצמה את קריית ארבע חברון גם בחמש השנים הבאות".

לוינגר: סוף סוף תהיה נגישות במערת המכפלה