אביב כוכבי
אביב כוכביצילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל ה-22 של צה"ל יהיה האלוף אביב כוכבי, כך הכריע שר הביטחון אביגדור ליברמן. על כוכבי שוחחנו עם מי שהכיר אותו עוד מימיו כמ"מ צעיר, חבר הכנסת והאלוף במיל' אלעזר שטרן.

על התשבחות שמורעפות לכיוונו של השר ליברמן בעקבות הבחירה, אומר ח"כ שטרן כי אלה מורעפים עליו "בצדק. מגיע לשר ליברמן חיבוק, במיוחד אם זה היה בניגוד לעמדת ראש הממשלה".

את אמירתו זו הוא מסביר: "בחירה של רמטכ"ל בישראל נכון שתהיה מעבר לכל שיקול פוליטי, בעיקר לנוכח האתגרים הביטחוניים הקיומיים במזרח התיכון, וגם בגלל האתגרים החברתיים. צה"ל מחובר למדינה ואמון של המדינה ברמטכ"ל הוא חשוב לכולנו, ולכן טוב שנבחר אדם אך ורק בגלל הכישורים שלו והניסיון שלו. בעיניי זו בשורה נהדרת".

על הודעת לשכת ראש המשלה התומכת גם היא בהחלטת ליברמן, אומר שטרן כי הוא מקווה שכך יימשך מכיוונה של לשכת נתניהו. "גם ראש הממשלה יודע שזו בחירה מצוינת, הבחירה הנכונה לעת הזו".

כאמור, היכרותו של שטרן עם כוכבי מתחילה שנים רבות אחורה, כאשר כוכבי היה מ"מ צעיר ושטרן היה מג"ד בסיס האימון החטיבתי של הצנחנים. "זה התפקיד הראשון שלו. מגיע מ"מ צעיר ובשלב הזה מעצבים את הלוחמים שמגיעים לצנחנים ואת המ"כים שפעם ראשונה מגיעים וכך גם את מפקדי המחלקות".

על הקשר שיש או אין בין מי שנמצא בצמרת הפיקוד של הבא"ח לבין הקצינים הצעירים, אומר שטרן כי בתפיסתו אכן "חשוב שיהיה קשר ושתהיה היכרות", ועל ההיכרות עם כוכבי עצמו הוא מספר: "השתדלתי שתהיה היכרות עם כולם, אבל אין ספק שאביב כוכבי בלט כבר בשלב הזה והיה אך טבעי שאכיר אותו. הוא היה בעל יכולת מנהיגות, מקצועי וערכי, ומהצד השני הוא היה בעל יכולת ביטוי ראויה להערכה ובעל חוש ביקורת מפותח כפי שציפיתי ואני מצפה מכל מפקד. אביב היה אתגר פיקודי שאתה רוצה שיהיה לך".

על היות כוכבי מי שלמרות שהוא רק בראשית דרכו הפיקודית מקפיד להביע את עמדתו בפני הדרגים הגבוהים כאשר דברים לא נראו לו, מגדיר חבר הכנסת שטרן כ"אומץ לב אזרחי, אבל כאשר אתה יודע שזה נשען על דוגמא אישית ומוכנות לתת את הכול, אתה מבין שאתה חייב לשמוע את הביקורת הזו".

"אני יודע שאביב טיפח את הביקורתיות הזו אצל הפקודים שלו, אבל זה רק חלק אחד מהתכונות שלו. אביב הוא כזה שניתן לומר עליו שהוא נועד לגדולות כבר מתחילת השירות הצבאי", אומר שטרן וכשהוא מתבקש לתת דוגמא לקווים האלה באופיו הוא משיב ואומר ש"אם ניתן דוגמא רק נמעיט בערכו".

עם זאת הוא מציין כי "המנהיגות שלו, האופן שבו אנחנו המפקדים שפטנו אותו לאורך השנים, לא נובע מאירוע אחד. לפעמים אנחנו אוהבים להשתמש במונחים כמו 'נמשח למלכות', ובדרך כלל לאנשים כאלה מסדרים מסלולים שיהיו נוחים, אבל אביב לא ויתר ולא ויתרו לו בשום תפקיד ובשום מקום. הוא הגיע לתפקידים המאתגרים ביותר ולזירות הלחימה בכל השנים הללו והוא לא פקשש לאורך כל הדרך הזו, ובעיניי זו בשורה חשובה מאוד".

"אני מכיר אותו למעלה מ-34 שנים. לא היה לי ספק לגבי האיכויות שלו ולא היה ספק שהוא יתמודד על תפקיד הרמטכ"ל, ואני חושב שבבחירה הזו, כמו שהגיעו ארבעת המועמדים, בהנחה שפניו של יאיר גולן היו החוצה, אין ספק שלנוכח הניסיון של אביב כוכבי צריך לברך על הבחירה הזו שהיא בחירה נהדרת".

כצפוי, מאז היוודע דבר בחירתו של כוכבי מורעפות עליו המלצות והצעות מכל עבר, וביקשנו את דעתו של שטרן על ההצעות הללו, אם נכון לכוכבי לחדש או להמשיך את המציאות הקיימת, מציאות עידן אייזנקוט.

"אני חושב שאייזנקוט משאיר אחריו נעליים גדולות בכל ההיבטים שבהם נבחן רמטכ"ל. ראשית בהיבט הביטחוני, בזירות השונות, בביטחון השוטף, במבצעים המיוחדים, הידועים ושאינם ידועים, וגם בנושא של מעמדו של צה"ל בחברה הישראלית. אייזנקוט עמד ועומד במבחנים האלה בכבוד רב. אביב לא מגיע מבחוץ וטבעי שהוא היה שותף לכל ההחלטות שהתקבלו בצה"ל בשנים האחרונות, ולכן אני לא חושב שנראה שינוי דרמטי בהתנהלות של צה"ל, אבל כמו רמטכ"ל טוב, הוא ייקח את מה שעשה הרמטכ"ל המצוין שלפניו וימשיך להעלות את רף השיפור, את הביטחון ואת תחושת הביטחון של אזרחי ישראל".