אייפון (אילוסטרציה)
אייפון (אילוסטרציה)צילום: iStock

ועדת הרפורמות בראשות ח"כ רחל עזריה (כולנו) החלה לדון בהצעת חוק שירותי תשלום המבקשת להסדיר את אמצעי התשלום החדשניים כדוגמת ארנק אלקטרוני, אפליקציות תשלום סלולריות וכדומה.

ח"כ עזריה אמרה "פנינו לקידמה ולעתיד, חוק שירותי תשלום הוא חיזוק משמעותי למהפכת שירותי התשלום החדשים, ויכול להבטיח את הגנת הצרכן בכל מקרה.

״המטרה היא שהחוק ישאיר פתח לדינמיות של הענף, כדי שלא נמצא את עצמינו מחר, מחרתיים או עוד שנה מול פלטפורמות חדשות שמצריכות תיקונים והתאמות, ובמקביל בדיונים נשמע את כל השחקנים הקיימים כדי לא למנוע מאמצעי תשלום קיים להמשיך לפעול״, הוסיפה.

עו"ד לירון מאוטנר לוגסי ממשרד המשפטים הציגה את הצעת החוק ואמרה כי ההצעה מסדירה אמצעי תשלום חדשניים כגון ארנק אלקטרוני, העברות תשלום, אחסון כספים ותשלום מהם. ההצעה עוסקת גם במערכת הבנקאית המסורתית כגון כרטיסי אשראי ובנק הדואר.

״נקודת המוצא של ההצעה היא שהקידמה טובה לצרכן ולעסקים״, פירטה מאוטנר. ״ריבוי אמצעי התשלום מאפשר תחרות ולכל שירות ערך מוסף משלו. מדיניות הממשלה היא לקדם את החדשנות במטרה לצמצם את התשלום במזומן ע"מ לצמצם את הכלכלה השחורה ולאפשר תחרותיות ויעילות בתשלומים במשק. ההצעה מגדירה אמצעי תשלום והיחסים בין הלקוח לנותני השירות. נקבעו הוראות לחוזה ותנאיו וכן הסדרי אחריות בעניין שימוש לרעה והתחזות. החוק החדש יבטל את חוק כרטיסי חיוב אולם ההצעה שאבה חלקים ממנו. בדקנו מה קורה בעולם ולמדנו מהטעויות שלהם״.

המשנה ליועמ"ש עו"ד ארז קמניץ אמר כי הצעה זו דנה רק ברגל אחת, כלשונו, של הסדר היחסים שבין הלקוח לנותן השירותים. ״הסדר הרישוי והפיקוחי נמצא עדיין בדיונים במשרד האוצר. שתי הרגליים יתאחדו להסדרה אזרחית מלאה. עולם המשפט בד"כ שמרן והולך בעקבות הטכנולוגיה. בהצעה הזו חרגנו ממנהגנו וקבענו הוראות צופות פני עתיד. אנו חייבים למצוא תשובות משפטיות מהירות בעיקר בתחום האחריות ע"מ שהציבור יאמין בפלטפורמות התשלום החדשניות״.

יו"ר הוועדה לקידום אמצעי תשלום מתקדמים בבנק ישראל, אירית מנדלסון, אמרה אף שבאירופה כבר קיימת חקיקה בתחום, הצעת החוק מתקדמת יותר מהחוקים הקיימים באירופה.

בדיון שנערך היום בהצעת החוק, הוועדה שמעה הערות מנציגי פורום חברות כרטיסי האשראי, חברת פאי-פאל, חברות פינ-טק ונציגים של חברות שעוסקות באמצעי תשלום מתקדמים.