טיול סתיו בגולןקובי פינקלר

בין בזלת לקירטון או בסדקים שבין משטחי הסלע, פורחת החלמונית בישראל. הפרח שפורח כשרוב הצמחים עדיין לא פרחו, בולט גם בצבעו הצהוב-חלמון-זוהר ובתפוצתו רק במספר קטן של אתרים מוגדרים היטב בישראל.

חלמוניות בגולן
חלמוניות בגולןצילום:קובי פינקלר

חלמוניות? סתווניות? הן כנראה לא שמעו על חוסר המשקעים באזורנו ועל בעיות משק המים.

אי אפשר שלא להתפעל מהפריחה מרהיבת העין של החלמונית. לאחר הגשמים שפקדו אותנו בשבוע שעבר, החלה פריחת החלמונית הפורחת רק שלושה שבועות בשנה וזה קורה בימים אלו.

ברכס בשנית מסלול מדהים, שנמצא בו חלמוניות, חורש טבעי של אלון מצוי, מגוון בעלי חיים וגם נתצפת על תילי הגולן.

חלמונית וסתוונית
חלמונית וסתווניתצילום:קובי פינקלר

החלמונית היא פרח בר מהיפים בארץ השייך למשפחת הנרקיסים והוא מהסימנים המובהקים המבשרים את בוא הסתיו. הצמח ,בעל הבצל הגדול, מצמיח בסתיו פרחים צהובים גדולים, בעלי צבע חלמון עמוק ובוהק הפורחים בקרבת האדמה ללא עלים, לכן, גם בתקופה בה רוב הצמחים עדיין לא פורחים, הוא מקדים את השאר ובולט בייחודו לתקופת פריחה מרהיבה וקצרה.

סיפור מעניין קשור לדרכי התפשטותה של החלמונית. שלא כצמחים אחרים המואבקים והנישאים על גבי הרוח למקומות אחרים שם הם מכים שורש, התפשטותה של החלמונית הוא בעזרת... נמלים.

כמעט בכל פרח מבחינים בנמלה בודדת. זו עוברת ממקום למקום וכך מתפשט לו הפרח באמצע שום מקום. מן השחלה של הפרח, מתפתח לקט בשרני הנישא על עוקץ קצר. עם ההבשלה מתבקע ההלקט ומפזר גרעינים שחורים בהם מתבלט גופיף לבן, העשוי רקמה שמנונית. גופיף זה משמש פיתיון לנמלים האוכלות אותו, וכך מפיצות הן את זרעי החלמונית.

אנחנו במרומי הגולן ברכס בשנית והר חזקה. אלון בן יוסף, מנהל ההדרכה במדרשת הגולן מספר לנו שכל ההליכה נמשכת כעשר דקות ואכן מכל עבר ניבטות לפתע עוד ועוד חלמוניות. לצידן פריחת הסתוונית הסגולה. אפשר בהחלט להגיע לבד , אך כדאי גם להצטרף לסיור מודרך וליהנות מפרח שבעוד שבוע- 10 ימים נצטרף לחכות שנה עד שנחזה בו מחדש.

איך מגיעים?

נוסעים על כביש 98, עוברים את אלוני הבשן ואחרי קצת יותר מק"מ פונים ימינה לכיוון רכס בשנית הר חוזק ). יש שילוט וסימון שביל גולן. ממשיכים בשביל אספלט צר כל הזמן ישר (לפי הסימון). להתחלת המסלול: עוצרים בצומת, יש שילוט לג'ואייזה- מעבר בקר וסימונים. יש אפשרות להתחיל בנקודת תצפית שם מקבץ של חלמוניות. מקבץ נוסף בכניסה לבסיס הצבאי. ממשיכים בכביש ועוצרים ליד הגבעה לידה מספר מכולות. חונים הולכים מעט ומיד שלל סתווניות וחלמוניות.

מסלול נוסף, הוא עם שני רכבים. אחד מחנים בכניסה לג'ואייזה על כביש 98 והשני ליד מעבר הבקר במרום ההר. דרך של כשני ק"מ כולה ביריד עם נוף ופריחה.

מכאן נסיעה דרומה לכפר היהודי שחרב ברעש האדמה. עין קשתות.

עין קשתות

בשבוע שעבר נחנך אתר המורשת הלאומי 'עין קשתות' ברמת הגולן, ובו כפר יהודי מתקופת המשנה שבליבו בית כנסת מפואר בן שתי קומות זו סיבה טובה לטיל ולהכיר את המקום.

"השם הערבי של המקום הוא 'אום אל קנטיר', אם הקשתות", אומרת מנהלת האתר דפנה מאיר. "לא מדובר בשם קדום אלא בשם שנתנו למקום בדואים שעברו בו וזיהו את הקשתות שנמצאות במעין שבמקום, קשתות מהתקופה הרומית. "האתר התגלה לפני 120 שנה בידי לורנס אוליפנד, סייר חובב שסייר בארץ ישראל. הוא גילה את החורבה כגל אבנים גדול. רק בשנת 2003 התחילו לחפור את בית הכנסת בשיטה מאוד ייחודית". ואכן שלוש הקשתות נראות ליד המעיין היטב.

3 קשתות
3 קשתותצילום:קובי פינקלר

בעתיד הלא רחוק, יוסיפו כאן משקפות תלת מימד שבהם נוכל לחוות את אורח החיים בכפר באורח מושלם.

באשר לזיהויו של הכפר ככפר יהודי מספרת מאיר כי כאשר הגיע אוליפנד למקום לפני 120 שנה כל מה שהוא ראה היה גל אבנים. "לא הייתה שום עדות לכך שזה בית כנסת. הוא ראה אבנים מסותתות וניחש שזה בית כנסת. את העובדה שהוא צדק גילינו רק אחרי החפירה".

כשנכנסים לתוך מבמה בית הכנסת אוחז בך רעד. כאן עמדו יהודים והתפללו לפני אלפי שנים. בתוך במבנה בית הכנסת התגלתה היכלית ארון קודש, שזה מבנה אבן שבתוכו ארון הקודש. ההיכלית מעוטרת במנורות, לולב ומוטיבים מהמקדש. ההיכלית פונה לכיוון דרום לכיוון ירושלים והמוטיבים קובעים בבירור שזהו בית כנסת. מדובר במבנה ציבורי שהשקיעו בו אנשי הכפר ממיטב כספם, כמו שהם לא השקיעו בבתים שלהם.

בית הכנסת בעין קשתות
בית הכנסת בעין קשתותצילום:קובי פינקלר

לקראת תום השיחה עם מנהלת מרכז המידע פז בן דוד אני מתעניין האם יהיו כאן אירועים משפחתיים, האם התופעה לא עשויה לפגוע בהודו של המקום מעבר לאפשרות פגיעה בעתיקות שבו.

"אני חושבת שזה מאוד מוסיף. אין דבר מרגש מלעלות לתורה או לערוך חופה בבית כנסת עתיק ולהתחבר לשורשי העבר שלנו. נעשה את זה באופן שלא יפריע למבקרים וכולם יכולים ליהנות ממנו". פרטים במרכז המידע בתיירות גולן.

והיכן אוכלים? בקפה יעלי

במרכז רמת הגולן חמש דקות מקצרין ועשרים דקות מען קשתות, בכפר האמנים אניעם נמצאת יעלי. זוהי מסעדה חלבית כשרה למהדרין עם תפריט כשר למהדרין, כולל ארוחות בוקר מפנקות " ההנחיה שלי תמיד לתת מנה גדולה" אומרת יעלי תוך כדי לגימת קפה ( לזה עוד נגיע), פסטות, מרקים, דגים קינוחים ועוד.

קפה יעלי
קפה יעליצילום:קובי פינקלר

הסיפור של יעלי הוא סיפור אישי וחם. כמו הקפה.

"החלטתי על "קפה עם יעלי", כי אני מכורה לקפה, חולה על קפה, נהנית מקפה ושותה מלא מלא קפה, וגם כי אני אוהבת להזמין אנשים לקפה, להכין להם קפה ולשתות איתם קפה ואולי פעם עוד אלמד לקרא בקפה וגם כי יש לי בית קפה שקוראים לו יעלי והוא נמצא בכפר האמנים אניעם שברמת הגולן.

וביושרה האופיינית רק אולי לתושבי הגולן היא מוסיפה "מעולם לא עבדתי לפני כן בבית קפה, לא בישלתי או מלצרתי, למדתי את העסק תוך כדי תנועה, בהתחלה העסקתי קונדיטורית ואחרי חצי שנה היא פרשה ובתקופה שחיפשתי לה מחליפה, התחלתי לאפות את העוגות בעצמי, תמיד אהבתי לאפות אבל לא למדתי באופן מקצועי, אבל כשלא הייתה ברירה מצאתי את עצמי אופה כמויות של עוגות ונהנית מהיצירה ומהתגובות. בהתחלה חששתי מהתגובות , אז השבעתי את כל הצוות שלא יגלו לאף אחד שאני הקונדיטורית ועם הזמן תפסתי ביטחון והסוד התגלה ומאז אני גם קונדיטורית ללא תעודות אבל עם אהבה גדולה.

אל תפספסו ארוחה או אתנחתא קלה אווירה מיוחדת של כפר אמנים בגולן. אוירה ואוכל טעים מובטחים. כשרות מהדרין. קפה יעלי, מושב אניעם. 046821845