ח"כ רוברט טיבייב
ח"כ רוברט טיבייבצילום: חזקי

ח"כ רוברט טיבייב (המחנה הציוני) הגיש הצעת חוק הקובעת כי אם רומן זדורוב שהורשע ברצח תאיר ראדה ז''ל ישתחרר מהכלא במשפט חוזר, הוא יהיה זכאי אוטומטית לפיצוי בגובה של 1:25 מהשכר הממוצע במשק ליום.

כיום השכר הממוצע במשק עומד על כ-9,900 שח. המשמעות היא שגובה הפיצוי יהיה כ-360 ש"ח על כל יום של ישיבה בכלא, במשך 12 שנים.

פיצוי זה יועבר לזדורוב ללא צורך בתביעה מצדו וללא מתן שיקול דעת לבית המשפט. מעבר לכך, הוא יהיה רשאי לתבוע סכום נוסף בתביעה אזרחית מהמדינה, בגין פגיעה בשם הטוב ונזקים שנגרמו לו על כל השנים שישב בכלא.

"בתקופה האחרונה ישנן טלטלות ציבוריות במהימנות של מערכות הצדק, המשפט ואכיפת החוק בישראל, אשר גובות שנים רבות מחייו של אדם כאשר בסופו של יום יוצא שאותו אדם שהואשם עקב תקלות טכניות בהליכי החקירה או בדיקת הראיות או התעמקות הממצאים בבית המשפט, זכאי", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק.

"אדם זה ראוי שיקבל פיצוי כספי על מאסר השווא שריצה ללא צורך בהליך תביעה אזרחי שגובה טלטלות נוספות ונמשך זמן רב עד למתן הפיצוי, אם ניתן. דוגמאות לכך ניתן לראות בעניינו של האסיר לשעבר אלישע חייבטוב, שזוכה בעליון באוגוסט 2018, ולפני שנים מספר האסירים לשעבר עמוס ברנס, סמיח שלאעטה, חמד זינאתי, ועוד", נכתב.

ח"כ טיבייב אמר כי "המקרה של זדורוב הוא דוגמה לאובדן אמון של הציבור במערכת המשפט ובגורמי אכיפת החוק. לצערי, המערכת מכסתחת את עצמה. במקום לבדוק כל ראיה חדשה, היא נדבקת לקונספציה שלה. לא יכול להיות שהפרקליטות לא מסתכלת מסביב ורואה איך הציבורי לא מאמין, פשוט לא מאמין, שרומן זדורוב הרוצח. צריך להיות ברור - אין סליחה ומחילה לרוצחים. רק יש בעיה קטנה: כנראה שהרוצח או הרוצחת לא יושבים בכלא. במקומם ייתכן שיושב חף מפשע והם מסתובבים בינינו.

"רק לפני מעט זמן השתחרר אלישע חייבטוב שהמערכת היתה בטוחה שרצח, ופתאום, אחרי 8 שנים מיותרות שישב בכלא, התברר שהוא לא הרוצח. לא פחות מ 8 שנים הלכו מחייו. איש לא יכול להשיב לו את מה שאבד. אבל הפרקליטות היתה שבויה בקונספציה, ועד היום הוא נאלץ לנהל תביעה אזרחית שעתידה לא ברור רק משום שלא שוחרר 'מחוסר אשמה'. דבר זה בלתי מתקבל על הדעת.

"יש מכנה משותף בין זדורוב לחייבטוב. שניהם יוצאי מדינות חבר העמים. שניהם כנראה ישבו ויושבים בכלא על לא עוול בכפם. לשניהם המערכת התנכלה. למה? כי המבטא שלהם והמראה שלהם לא באים טוב בעיניים של כל מיני אנשים", טען ח"כ טיבייב.