התמונה הנדירה
התמונה הנדירהצילום: בית המכירות הפומביות ווינרס

ראשית שנות ה-20. מול קהל התלמידים ניצב הראי"ה קוק על הבימה, בעת מסירת השיעור. לצדו יושב הגאון הרב חרל"פ ומצדו השני בנו רבי צבי יהודה הכהן קוק יושב סמוך לקיר.

קבוצת תלמידים ישובה במרכז ומשני עבריה שורות תלמידים עומדים שכן המנהג הקדום בירושלים היה ללמוד בעמידה, כולם עם גמרות פתוחות. באותה העת נמסרו שיעורים בישיבה מאת הראי"ה קוק עצמו ובידי רבי דוד הכהן 'הנזיר', ומעת לעת גם בידי בנו של הראי"ה - רבי צבי יהודה הכהן קוק.

מסופר כי באותן שנים הראי"ה נשא לעתים את שיעורו בפלפול תלמודי במשך שעות עד חצות הלילה, בקול נמוך ובמהירות רבה. נושא השיעור היה מפורסם מראש ונדרשו ימים של הכנה כדי לאפשר את הבנתו. כשלא נמסרו שיעורים למדו התלמידים כל אחד מסכת בה לבו חפץ.

בתמונה ניתן להבחין כי מרבית התלמידים בחליפה ובכובע לראשם בעת מסירת השיעור, בשונה מהמנהג כיום להסיר הבגדים העליונים והכובע בשעת השיעור היומי.

צדוק בסן, הצלם שתיעד את התמונה ושמו חתום בלוח, השתמש בתשלילי זכוכית שהניבו תצלומים ברורים וחדים שהתאימו במדויק לתוצאה המבוקשת בביצוע תצלומים קבוצתיים בהם התמחה כדוגמת זה שלפנינו. בגב התצלום חותמת רשמית של ישיבת 'מרכז הרב'.

התמונה עומדת למכירה פומבית שתתקיים בשבוע הבא ב"ווינרס" (Winner's) ומוצעת במחיר פתיחה של 200 דולרים.