ג'ייסון גרינבלט
ג'ייסון גרינבלטצילום: חן גלילי, המכון למחקרי ביטחון לאומי

השליח האמריקני המיוחד, ג'ייסון גרינבלט, פרסם היום (רביעי) ברשת 'פוקס' האמריקנית, טור לאחר ביקורו בפיטסבורג אחרי הטבח הקשה בבית הכנסת 'עץ החיים' בו נרצחו 11 יהודים.

"קשה להבין לגמרי שדבר כזה קרה כאן, בארצות הברית, מדינה שמוקירה את הקהילה היהודית. אומה שבה החיים היהודיים כל כך משולבים במרקם החיים האמריקניים", כתב גרינבלט.

לדבריו, "זה לא המעשה האנטישמי הראשון על אדמתנו. לצערנו, מוסדות ואזרחים יהודיים כבר הותקפו בעבר, אבל זאת היתה ההתקפה הקטלנית ביותר בהיסטוריה על הקהילות היהודיות בארצות הברית".

הוא ביקש למנוע ויכוח פוליטי סביב הנושא. "כמו שהנשיא טראמפ עשה שוב ושוב, אנחנו חייבים לגנות את הרשע הזה, ואת השיח המקדם שנאה ואלימות נגד חפים מפשע, אך ורק בשל אמונתם".

גרינבלט סיפר על השינוי המצער שחל בתחושת הביטחון. "כשהייתי בערך בן 20, בנסיעתי הראשונה לאירופה, הופתעתי והצטערתי מאוד לראות את נוכחות המשטרה המשמעותית סביב בתי הכנסת בערים השונות שבהן ביקרתי. חשבתי שהמוסדות היהודיים באירופה עדיין נזקקים, אחרי השואה, להגנה מפני אנטישמיות. התנחמתי בכך שבארצות הברית לא נזקקנו להגנה כזאת. התמזל מזלי לגדול עם מעט מאוד חוויות אנטישמיות".

"למרבה הצער, הדברים השתנו. יש תרבות של שנאה שהולכת ומתרבה ועושה דמוניזציה של היהדות, של ישראל, של כל מה שאינו דומה למחולליה. האנטישמיים נמצאים בשמאל הקיצוני ובימין הקיצוני. אל המלים הם מוסיפים כעת גם מעשי אלימות", מוסיף גרינבלט.

הוא מצהיר כי "ההתקפה האנטישמית הזאת היא מתקפה על כולנו. על האנושות כולה. זה מחייב אותנו לפעול בנחישות כדי למגר את רעל האנטישמיות והשנאה מהעולם שלנו".

"אני שבור מהטבח הנורא. אני שבור לא פחות לדעת שבינינו חיים אנשים שיש בליבם כל כך הרבה שנאה ומוכנים לשם כך לגדוע חיים של יהודים. ברחבי העולם נמצאים יהודים רבים בסכנה של ממש בשל אנטישמיות. יש לכך רק פתרון אחרון: לעקור מהשורש את האנטישמיות, ללמד את ילדינו לאהוד ולכבד זה את זה ולהילחם בכל אקט של שנאה".

"אנשים שאלו מה למדתי על ידי להיות בפיטסבורג. שאלו אותי איזה מסר אני אביא הביתה לקהילה שלי ולמשפחה שלי: אני משיב באומרו כי כשהגעתי ביום ראשון לשם, היה לי קשה מאוד. הייתי המום ומזועזע. אבל אחרי ששהיתי עם הקהילה הזאת, שמעתי אותה, את מנהיגיה ואת ילדיה, אני נפעם ומתרגש", מספר גרינבלט.

"הביקור של בפיטסבורג היה עצוב אמנם, אבל הראה לי כמה טוב יש במה שאמריקה מייצגת אני מאחל לכל הקהילות היהודיות באמריקה שישאבו כוח ויפעלו נכון לאחר האירוע הזה וכמובן יתאוששו וימשיכו בדרכן הנפלאה", סיכם השליח את מאמרו.