ד"ר עליזה בלוך
ד"ר עליזה בלוךצילום: מרים צחי

1. עליזה בלוך איננה שחקנית חדשה בפוליטיקה המקומית של בית שמש. אשת החינוך המוערכת ניסתה כבר לפני חמש שנים להביא את המהפך, אך אז האירוע הסתיים במפח נפש עצום.

אחרי שכבר החלה במערכת בחירות נזנחה בלוך על ידי מפלגת הבית היהודי לטובת המועמד הציוני המוסכם דאז, אלי כהן, ונקלעה לסיטואציה פוליטית ואישית קשה מאוד.

בחכמת הבדיעבד ברור שלפני חמש שנים לא ניתן היה להביא לניצחון כזה כפי שהביאה בלוך הפעם. נדרשות היו חמש שנים נוספות של ראש העיר אבוטבול בתפקיד על מנת שתיווצר הסיטואציה שתביא לשינוי. ואולי, רק אולי, הדרך העגומה שבה הסתיים המירוץ הקודם של בלוך היתה הדבר שאפשר לה את הניצחון המתוק כל כך בפעם הזו.

בית שמש: נאום הניצחון של עליזה בלוך

2. מבחינה דמוגרפית הבחירות בבית שמש אמורות היו להיות סיפור גמור. בית שמש החרדית גדלה ובית שמש הציונית אולי לא מתכווצת, אבל בטח לא מתרחבת. הסיכוי של ראש עיר לא חרדי לזכות בראשות העיר הזו היה צריך לרדת בחמש השנים האחרונות, לא לעלות.

את הניצחון של עליזה בלוך הביאו חרדים שנמאס להם להצביע בבחירות לפי מה שאומרים להם להצביע. הקבוצה החרדית הזו, שמקיפה אלפי מצביעים, הצביעה בבחירות הצבעה עצמאית, לא קהילתית, לא שבטית, ובעיקר לא תיאולוגית.

המצביעים החרדים הללו בחרו להצביע לא "ככל אשר יורוך", אלא לפי ההבנה שלהם את האינטרס של העיר שלהם. וכעת השאלה הגדולה היא עד כמה התופעה הזו, שבבית שמש היא ברורה וגלויה, קיימת גם במקומות אחרים שבהם ההשפעה שלה פחות מובהקת. המקום שבו הדברים עשויים להיבחן בקרוב הוא ירושלים, והתשובה לשאלה תהיה מאוד מסקרנת.

3. בית שמש לא השתנתה, גם התהליכים הדמוגרפיים שהיא עוברת לא ישתנו כל כך מהר. היכולת של ראשת עיר, ותהיה המוצלחת והטובה ביותר שיש, להשפיע מהותית על התהליכים הדמוגרפיים היא מוגבלת מאוד.

לכן, המחשבה שהזכייה של עליזה בלוך תהפוך לגלגל ההצלה של בית שמש הציונית היא מחשבה אופטימית מאוד, שלא בטוח שמחוברת למציאות האמתית בשטח. בפועל, את ראש העיר אולי אפשר להחליף, את התושבים לא, ומחצית תושבי בית שמש שבחרו אבוטבול לא נעלמו לשום מקום.

לכן, כדאי להוריד לקרקע המציאות את התקוות הגדולות שנתלות הבוקר בבלוך. ככל שהתקוות תהיינה יותר בלתי מציאותיות כך ההתרסקות אל קרקע המציאות תהיה קשה יותר.

4. קרקע המציאות הקשה כוללת גם את מועצת העיר בית שמש. במועצת העיר בית שמש יש 21 חברים. 12 מתוכם הם חרדים. בלוך, אם תרצה או לא תרצה, תצטרך להקים קואליציה עם החרדים וממילא גם לעבוד אתם באופן שמעניק להם כוח והשפעה על המדיניות בעיר.

נכון, לראש העיר יש הרבה כוח, אבל את גבולות הכוח קובעת במידה רבה המועצה שלו, ובלוך תגלה מהר מאוד את גבולות כוחה כראשת עיר.

יש לקוות שאת הכישרון בבניית קואליציות מפתיעות שבלוך גילתה במירוץ לראשות העיר היא תצליח להביא לידי ביטוי גם מול הפוליטיקאים הממולחים באגף החרדי הגדול של מועצת העיר שלה. בכל מקרה, מהפך של 180 מעלות במדיניות העירונית לא יהיה כאן.