אושוויץ. ארכיון
אושוויץ. ארכיוןצילום: רויטרס

כלי התקשורת באיטליה שסיקרו הפגנה של פעילי ימין קיצוני ביום ראשון שעבר בעיר פרדאפיו, הציגו את אחת המפגינות לובשת חולצה ועליה הכיתוב "Auschwitzland".

על החולצה היה איור של הכניסה הראשית למחנה ההשמדה הגרמני בפולין, והכיתוב והתמונה על החולצה השוו את אושוויץ לפארק השעשועים דיסנילנד.

בעקבות הסערה שהתחוללה לאחר צילום המפגינה עם החולצה המזעזת, הודיע דובר מוזיאון אושוויץ-בירקנאו כי הוגשה תלונה לתביעה הפולנית שפתחה בחקירה ותמליץ על הגשת כתב אישום נגד המפגינה האיטלקייה, סלין טיצ'י, באשמת "קידום אידאולוגיה נאצית" וכן "פגיעה בשמו של מוזיאון אושוויץ-בירקנאו".

בהודעה שפירסמו דוברי אושוויץ-בירקנאו נמסר, "ניצול לרעה של סמל אושוויץ הוא דבר נורא, אך מעל הכל אינו מכבד את זכרם של כל אלו שסבלו ונרצחו באושוויץ, במיוחד של 7.5 אלף יהודי איטליה שגורשו למחנה ההשמדה. אנו מקווים שהשלטונות האיטלקיים יגיבו בחומרה לאירוע הכואב הזה".

ברטוש ברטיזל, דובר מוזיאון אושוויץ-בירקנאו, אמר "המוזיאון הגיש תלונה לתביעה הפולנית. מדובר בקידום של אידאולוגיה נאצית והעלבת של מוזיאון מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו".

טיצ'י עצמה, פעילה של ארגון הימין קיצוני באיטלקי Forza Nuova, הגנה על הכיתוב שנשא העל חולצתה. היא טענה ש"מדובר בהומור שחור בלבד" והוסיפה כי לא היתה כוונה לפגוע בזכר הנרצחים בשואה. ראשי תנועת Forza Nuova הודיעו לאחר הסערה שהתעוררה כי הם משעים את טיצ'י מפעילות במפלגה באופן מיידי וללא הגבלת זמן.