אריאל קלנר
אריאל קלנרצילום: עצמי

יו"ר "פורום דרור", אריאל קלנר, פנה במכתב ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שבו ביקר בחריפות את התנהלותה של המשנה ליועמ"ש דינה זילבר ואת דבריה החמורים נגד חברי הכנסת והשרים מהמחנה הלאומי.

"העצומה שהגישו 22 יועצים משפטיים נגד מדיניות הממשלה היא דוגמא מצוינת למצב הרע אליו הגענו בשל טשטוש הגבולות, אבדן הבושה ועזות המצח שפושה בקרב פקידים ממשלתיים שחורגים מסמכויותיהם בניגוד לנהלים", כותב קלנר.

"יועצים משפטיים, כבודם במקומם מונח, אינם רשאים לנקוט עמדה ערכית בדיון ציבורי. עמדתם הערכית לא עולה על עמדת אף אחד אחר. תפקידם הוא להציג היבטים חוקיים בלבד", הדגיש קלנר.

קלנר תוקף את דבריה של זילבר נגד חוק הנאמנות בתרבות, "זילבר הכינה דברים כתובים, קראה מדף ולא שלפה מראשה. היה לה זמן רב לחשוב האם דבריה בכלל במקומם. האם מעבר לייעוץ המשפטי המקצועי אותו היא אמורה לספק, היא בכלל צריכה להביע את דעתה האישית שמנוגדת למדיניות הממשלה?".

"זילבר מכירה את החוק היטב וגם את הנהלים. היא בחרה לעבור עליהם ולחרוג מסמכותה כיועצת מקצועית בלבד. זוהי לא הפעם הראשונה ובעבודתה כיועצת משפטית היא בוחרת פעם אחר פעם לגלות את דעתה האישית כלפי מדיניות ממשלת ישראל ועבודת נבחרי הציבור. דעתה האישית התערבבה לחלוטין בעבודתה כיועצת משפטית".

קלנר מדגיש בדבריו: "יועצים משפטיים אינם נבחרי ציבור, הם לא עמדו לבחירה דמוקרטית של אזרחי ישראל. דברי הביקורת החריפים שהשמיעה בעבר והמשיכה להשמיעם גם אתמול, כנגד המדיניות הממשלתית שהיא מתנגדת לה במישור האישי, מטילים ספק רב בהתנהלותה המקצועית".

לדברי קלנר, גם היועמ"ש מנדלבליט אינו חף מביקורת: "מכתבך הבוקר לשרת המשפטים פוגע פגיעה חמורה בלגיטימיות של נבחרי הציבור. במידה והיית חפץ להגיב בענייניות לפנייתה של השרה שקד אליך אמש, היית עושה זאת מאחורי הקלעים ובדיוור ישיר לשרה. למרות זאת בחרת להפיץ את תשובתך בכלי התקשורת על מנת שכולם יראו 'מי הבוס'. שחלילה שרת המשפטים, נבחרת ציבור שנבחרה בצורה דמוקרטית, לא תטעה לחשוב שהיא יכולה להביע דעתה לגבי פקידי ציבור שאמורים לייצג את הממשלה".

"יידעו אזרחי ישראל כי הם הולכים לקלפי על מנת לבחור את נבחרי הציבור שלהם, אך מי שיקבע כיצד תתנהל ממשלת ישראל הם יועצים משפטיים, שעושים הכל בכדי לסרס את הדמוקרטיה הישראלית ואת עבודת הממשלה והכנסת".

לבסוף מדגיש קלנר בפני מנדלבליט: "חזור בך מכובדי והראה לגברת דינה זילבר את הדרך לשוק הפרטי ולעולם הפוליטי, שם תוכל להביע את דעותיה כאוות נפשה. לא בשביל השרה שקד, עשה זאת למען הדמוקרטיה הישראלית".