אסתר לחמן
אסתר לחמןצילום: אבישג שאר ישוב

בעוד כשבועיים יקבלו אזרחים בלמעלה מ-40 מדינות ברחבי העולם חבילות עם מוצרים, בפרוייקט שיזם ארגון "לב העולם", הנאבק בחרם העולמי על יו"ש.

המוצרים המגיעים לתומכי ישראל נלהבים ברחבי העולם מיוצרים בגוש עציון, בשומרון, ביהודה, בבקעת הירדן, בגולן ועוד.

לחבילה הקרובה יצטרף מוצר חדש ומיוחד: קרם אורגני ייחודי על בסיס תמציות אתרוג, שמיוצר במושב שובה בעוטף עזה, רק 7 ק"מ מהגבול עם הרצועה. לאור הקיץ הקשה שעבר על תושבי העוטף והימים הלא פשוטים שעוברים עליהם כרגע, המשך הייצור של המוצר במפעל הקטן הוא משימה של ממש.

אסתר ואיתי לחמן, הורים לחמישה ילדים, הקימו את העסק לפני כתשע שנים: "הייתי בהריון עם הבת שלי, והתחלתי ללמוד על כל עולם צמחי המרפא. גיליתי כמה עולם הקוסמטיקה מבוסס על כימיקלים ורעלים שונים, וחיפשתי פתרון טבעי ובריא לילדים שלי, שייתן מענה אמיתי", סיפרה אסתר. ''התחלתי לרקוח במטבח הביתי שלנו מוצרים לאם ולתינוק".

מרקחות וקרמים שרקחה אסתר הועברו בין השכנות במושב, והשמועה על הדברים הטבעיים שמייצרת אסתר בביתה עשתה לה כנפיים. "כבר לאחר שנה עברתי לבקתה שבה גידלתי את כל צמחי המרפא ותוך שלוש שנים העסק גדל, הכפיל ושילש את עצמו".

לעסק בחרו בני הזוג לחמן את השם "ערוגות". אסתר מספרת כי הלמידה על תכונתם של הצמח הייחודי – האתרוג, הגיעה מספרי הרמב"ם.

"הרמב"ם דיבר הרבה בשבח הסגולות הרפואיות של האתרוג", אומרת אסתר. "דווקא בעונות הסתיו והחורף התכונות שלו כ"כ חשובות, כאשר העור נוטה ליובש וסדקים. לאתרוג תכונות של הזנה והתחדשות". הקרם הייחודי יוצר על ידי תמצית שמן זרעי אתרוג. "הקרם מבוסס על שמנים אורגניים בכבישה קרה ותמצית אתרוג תימני אורגני, שמן זית, רימון וקומפלקס של ויטמינים".

אולם יחד עם התפתחותו של העסק, חוותה המשפחה גם משברים לאור המצב הביטחוני בדרום: "מהקיץ האחרון אנחנו בתקופה קשה – גם מבחינה עסקית. קבוצות מהארץ ומחו"ל מבטלות הגעה למרכז המבקרים הקטן שלנו. גם הילדים, ברמה האישית, חיים כל הזמן בדריכות. במשך כל הזמן יש הדי פיצוצים ברקע, ושריפות רבות באזור כתוצאה מבלוני התבערה ששולחים המחבלים מעזה. באוויר יש רוב הזמן ריח של שריפה".

צילום: אבישג שאר ישוב
צילום: אבישג שאר ישוב

שבעת הקילומטרים שמפרידים בין המושב לבין הגבול מותירים לתושבי המושב 7 שניות בלבד להיכנס למרחב המוגן. "7 שניות להגיע לממ"ד זה בלתי אפשרי לחלוטין. הילדים שלנו בגילאי שנה עד 11 שנים, ובזמן של 'צבע אדום' כל אחד יכול להיות במקום אחר. הבת שלי שבכיתה א' לא יוצאת מהבית כבר תקופה ארכה. המצב השפיע עליה מאוד קשה".

אבל עם זאת מספרת אסתר שהכוחות להמשיך את חייהם במושב עדיין קיימים: "גם ברמה היומיומית וגם ברמה העמוקה – יש לנו חוסן. אנחנו מאמינים ורואים את החשיבות העצומה של המגורים פה, במיוחד בזמנים הקשים, ואנחנו מדברים על זה עם הילדים. לא נולדנו פה, והגענו לכאן בכוונה לחזק את ההתיישבות במקום".

אסתר ואיתי הגיעו כחלק מגרעין של חסידות ארץ ישראלית. חברי הגרעין עוסקים בכל נושאי האקולוגיה והתורה הארץ-ישראלית. "הרעיון הוא להביא את הברכה והשפע של צמחי ארץ ישראל לעולם הקוסמטיקה".

בעוד כשבועיים יקבלו אלפי תומכי ישראל בחו"ל את המוצר שייצרה אסתר בחבילה של "לב העולם" יחד עם מוצרים נוספים מאזורים שונים בארץ. "מאחורי כל מוצר מיו"ש או מעוטף עזה יש סיפור של עמידה איתנה", אומר עו"ד נתי רום, מייסד ארגון לב-העולם. "למרות פגעי ה- BDS מחו"ל ולמרות החיים בצל איומי הטרור והטילים, האנשים ממשיכים לייצר ולהתמיד בשגרת חייהם, וזה ראוי להערצה.

''אנחנו שמחים שיש לנו את הזכות להביא לאנשים גם מעבר לאוקיינוס את המוצרים הייחודיים האלה מיצרנים שהיו להם את כל הסיבות לוותר בדרך – ולא ויתרו. אנחנו נרגשים שיש לנו, בלב העולם, את האפשרות לחזק יהודים שנמצאים תחת מתקפות טרור רק בגלל היותם יהודים בארץ ישראל. העמידה האיתנה שלהם תנצח את החרם ואת הטרור. אני בטוח", הדגיש רום.