הרב טהרלב
הרב טהרלבצילום: בית הלל

הרב אוהד טהרלב, ראש מדרשת או"ת לינדנבאום מבית רשת אור תורה סטון, יוצא נגד מינהל החינוך הממלכתי דתי (החמ"ד) והתעלמותו מהבנות הדתיות שבוחרות להתגייס לצה"ל.

לקראת שני כנסים המתקיימים השבוע ופונים לבנות הלומדות בכיתה י"ב אמר הרב, "תמהני האם במשפחה תקינה היו ההורים מתעלמים מ-30% מבנותיהן שבחרו לשרת שירות משמעותי בצבא? האם ההורים היו נמנעים מלעזור לבנותיהן ולחשוף בפניהן את התפקידים המשמעותיים שיש בהן תשתיות מתאימות לבנות דתיות בצבא? האומנם החמ"ד נוהג בנושא זה 'כמו משפחה', כפי שנכתב בסיסמת המינהל?".

מחר (שלישי) ייערך כנס החמ"ד אשר יחשוף בפני בנות דתיות הלומדות בכיתה י"ב את תחומי השירות הלאומי ויתקיים בהשתתפות השרים בנט ואריאל. למחרת ייערך 'כנס הבת הדתית', המיועד לפרוש בפני אותן הבנות שרוצות להתגייס לצה"ל, את אפשרויות השירות לחיילות דתיות.

לדברי הרב טהרלב, לכנס החמ"ד לא הוזמנו נציגי המדרשות הדתיות, להן מסלולים ייעודיים לליווי הבנות לשירות צבאי משמעותי עם תמיכה תורנית.

"איני יודע האם הימנעות החמ"ד מעידוד פורמלי של הבנות ללכת ללמוד תורה, נובעת מתפיסת עולם שגורסת שרק אלו שבוחרות בשירות צבאי זקוקות ל'התחזק' לפני שירותן, אך האם לא הגיע הזמן שנחנך את בנותינו שלימוד התורה הוא לא רק בשביל ההכנה לשירות הצבאי, אלא מתוך ההבנה שראוי שכל בת בישראל תתמסר לשנה של לימוד תורני, ובכך תעמיק את עולמה הרוחני, ותיקח אחריות על עולמה הדתי?", תוהה הרב טהרלב ומוסיף, "האם לא היה ראוי שהחמ"ד יארגן יום חשיפה לכל תלמידותיו למדרשות השונות, כאמירה חינוכית שכל בת תלך ללמוד תורה?".

הוא קרא לחמ"ד ולצבא לקיים יום חשיפה ומיונים משותף. "זה צריך להיות יום שבו ייבדקו את כלל הכישורים, היכולות, הנטיות והמשאלות של הבנות, על בסיסם ימליצו לבנות ללכת למסלול השירות המתאים להן – אם לתפקיד במסגרת הצבא ואם לתפקיד במסגרת השירות הלאומי. בנוסף ראוי שהחמ"ד יכווין את הבנות לשנה או לתקופת לימוד בה יוכלו לבסס את עולמן הרוחני ולצאת ממקום נכון יותר לשירותן לעם ישראל".

בשנים האחרונות, כ-95% מהבנות הלומדות במדרשת או"ת לינדנבאום מבית אור תורה סטון מתגייסות לצבא דרך תוכנית 'הדס' המשלבת לימוד תורני וצבאי, ומשרתות כעת בחיל חינוך, במודיעין, בחיל האוויר ובקומנדו כתומכות לחימה. מעל 20% מהבנות בכל מחזור במדרשה יוצאות לקצונה ועוד כ-30% חותמות קבע.

לפי נתוני האגף הביטחוני חברתי במשרד הביטחון שהתפרסמו לפני כחודש, השנה יש מספר שיא של גיוס בנות דתיות דרך מסלול גרעיני המדרשות. כ-350 בנות דתיות התגייסו עם פתיחת שנת תשע"ט לצה"ל. מדובר בעליה של כ-15% בהשוואה לאשתקד.