איינשטיין
איינשטייןצילום: רויטרס

מכתב של אלברט איינשטיין משנת 1922 בו הזהיר מהתגברות האנטישמיות בגרמניה לפני עליית הנאצים לשלטון נמכר במכירה פומבית תמורת 32 אלף דולר.

במכתב משנת 1922 מתוודה הפיזיקאי היהודי שהיה אז בן 43, כי הוא חושש מאוד מהתגברות האנטישמיות בגרמניה ולכן החליט לעזוב את ברלין ליעד לא ידוע. איינשטיין שלח את המכתב לאחותו מריה, זמן קצר לאחר שעזב במפתיע את ברלין.

"מתבשלים כאן זמנים חשוכים מבחינה כלכלית ופוליטית, ולכן אני שמח שאני יכול להתנתק מהכל. אף אחד לא יודע היכן אני נמצא, וההערכה היא כי אני נעדר. אני בסדר, למרות כל האנטישמיות בקרב חבריי הגרמנים" כתב איינשטיין. ההערכות הן כי הוא כתב את המכתב כאשר המתין לספינה שתיקח אותו ליפן מנמל קיל בגרמניה.

אלברט איינשטיין כתב את מכתב האזהרה 11 שנים לפני עלייתה של המפלגה הנאצית של אדולף היטלר לשלטון, ולאחר ההתנקשות של אנשי ימין קיצוני בחייו של שר החוץ הגרמני דאז וולטר רתנו. בכירי המשטרה הגרמנית הזהירו את איינשטיין, זוכה פרס נובל לפיזיקה, כי הוא עלול להיות היחד הבא של המתנקשים מהימין הקיצוני.

המכתב נמכר אתמול במכירה פומבית בבית המכירות הפומביות "קדם" בירושלים תמורת 32 אלף דולר. "מה שמיוחד במכתב הזה הוא שאיינשטיין באמת חזה 10 שנים מראש את מה שעתיד להתרחש בגרמניה", אמר מירון ארן, אחד ממייסדי בית המכירות הפומביות בירושלים.