יאיר שחל
יאיר שחלצילום: אלירן אהרון

תנועות הנוער הן כיום מהגופים האידיאולוגיים המעטים שנותרו.

היכולת להישאר אידיאולוגי, משפיע ורלוונטי לאורך זמן נובעת ממחויבות מתמדת לחברה ולעם. המפתח למימוש מחויבות זו היא היכולת של תנועות אידאולוגיות אלו להמשיך להביט אל מטרות החברה והמדינה ולא ליפול להתבוננות פנים-ארגונית בלבד. גוף אידיאולוגי מתחיל את גסיסתו ברגע שהוא לא מחפש את הדרך הרלוונטית כיום למימוש האידאולוגיה שלו ומתרכז במקום זאת בקיומו כגוף.

תנועות הנוער קמו כתנועות חיים. בתחילה התמקדו התנועות בגיל העשרה, משום שזה הגיל שבו מתבצע השינוי העמוק ביותר. בימים שבהם היה צורך בהקמת ישיבות תיכוניות ואולפנות לצעירים, הן הוקמו על ידי תנועת נוער. בימים שיישובים הוקמו על ידי בני נוער, אומנם בוגרים יותר, הם הוקמו על ידי תנועות הנוער. אבל כבר אז שאיפתה הגדולה של תנועת הנוער הייתה ליצור תנועת חיים המבטאת באופן מעשי את האידיאולוגיה שלה. נכון הדבר שהצריבה האידיאולוגית מתחוללת בגיל הנוער, אך ברור שעיקר מימוש הייעוד היה בחבריא ב' הבוגרת ובגילים הבוגרים עוד יותר. הגשמת האידיאולוגיה בחייו של כל חבר ולקיחת אחריות על החברה כולה - הם הייעוד של תנועות הנוער מאז ומעולם. דבר לא השתנה.

אחת הסוגיות המרכזיות המעסיקות כיום את העולם הציוני-דתי מתייחסת לגילים הבוגרים יותר שבהם המסגרות המחייבות כבר אינן קיימות - תקופת הלימודים האקדמיים וגיל הקמת המשפחה. בסוף שנות העשרים של החברים ותחילת השלושים עולות בצורה חזקה סוגיות הקשר לאידיאולוגיה, היחס לעולם ההלכתי, לעולם התרבותי ולעולם של חיים ציוניים דתיים. היכולת לפתח כלים ומסגרות במקום שאין מסגרות היא האתגר העומד כבר שנים לפתחנו - מימוש האידיאולוגיה בחיים עצמם.

דווקא בגילים אלו פורצות בשנים האחרונות מחדש תנועות הנוער בתנועות בוגרים. בשנים האחרונות קמו מסגרות רבות והיברידיות של קהילות משימתיות וכפרי סטודנטים. מסגרות אלה נותנות מקום לבירור מחודש ולבחירה חדשה בדרך האידיאולוגית החיה והמגשימה. תנועה שרוצה להיקרא בשם תנועת נוער מחויבת להוסיף נדבך זה. אין אפשרות לממש באופן אחר את חובתן של תנועת הנוער לאומה כיום.

מעטים הם הגופים האידיאולוגיים שקיימים תשעים שנה. מעטים הם אלה שמצליחים להיות רעננים וצעירים, חדשניים ויצירתיים בד בבד עם היותם מסורתיים ומחוברים לשורשי יצירתם. אחת ומיוחדת שכזאת היא תנועת בני עקיבא, אשר חוגגת השבת את שבת הארגון שלה בסימן תשעים שנה של משפחה. התנועה תוססת, משפיעה ורלוונטית מתמיד, בזכות חבריה הרבים אשר בוחרים להיות חלק ממנה גם בגילים הצעירים, גם בגיל התיכון וגם בגיל הבגרות והמשפחה. רק כך בני עקיבא תמשיך ותוביל בדרך של תורה ועבודה.

הכותב הוא מזכ"ל בני עקיבא