אי אפשר לדבר עם חמאס במחוות. בית שהופגז באשקלון
אי אפשר לדבר עם חמאס במחוות. בית שהופגז באשקלוןצילום: נתי שוחט, פלאש 90

הפסקת האש שהוכרזה ביום שלישי הובילה לזעם נרחב בציבור, ובמיוחד בקרב תושבי הדרום שיודעים שהסבב הבא נמצא מעבר לפינה.

למרות הפגיעות המשמעותיות של צה"ל בסבב הנוכחי, תחושת הניצחון שייכת לחמאס. התחושה העיקרית, שגם עולה מטענות חברי הקבינט, היא שצה"ל לא נותן פתרונות צבאיים לסוגיה העזתית.

"במהלך הדיונים בקבינט קרה משהו מדהים בעיניי", אומר אל"מ (מיל') ד"ר ערן לרמן, סגן נשיא מכון ירושלים למחקרים אסטרטגיים, "כל הדרג המקצועי היה תמים דעים וסבר שאסור להגביר את הסבב לכדי מלחמה. זה מפתיע כי היית מצפה שיישמעו דעות שונות, אבל זה לא קיים. זה משקף תובנה בדרג המקצועי שצריך להוציא את האירוע מהקשרו המקומי ולהסתכל על המציאות במשקפיים אזוריות. כלומר בדרג המקצועי ישנה הסכמה שצריך למנוע מחמאס להסיט אותנו מהמאמץ הכללי במערכה מול איראן. בסופו של יום, הכול באזור סובב את איראן".

זה נראה יותר מרצון להתמקד באיראן. עושה רושם שלצה"ל אין פתרונות אסטרטגיים לעזה אלא לכל היותר מהלכים טקטיים שלא מותירים רושם עמוק ולא מחזקים את ההרתעה.

"מי אומר שיש פתרון לבעיה העזתית? לדעתי אין שום אפשרות לפתור את הנושא. האשליה שיש אפשרות לפתרון עלולה להוביל אותנו למחוזות מאוד מסוכנים. זה עלול לשלוח אותנו למהלכים כמו מלחמת לבנון הראשונה מצד אחד או לאוסלו מצד שני, ושניהם היו אסונות בשבילנו. לכן צריך להתמקד בניהול הסכסוך ולעשות אותו טוב".

הפלת המבנים בסבב הנוכחי אכן השיגה הרתעה שתרחיק את הסבב הבא?

"בניגוד לזירה הצפונית, שם צה"ל מצליח יחסית להשיג הרתעה כזאת, בעזה זה הרבה יותר מורכב וכנראה שלא. למרות שהמהלכים בסבב הזה הם הכיוון הנכון".

לא כולם מסכימים עם דבריו של לרמן. "הבעיה המרכזית היא שלממשלת ישראל אין תוכנית אסטרטגית ברורה מה היא רוצה לעשות בעזה", אומר ח"כ מוטי יוגב, אל"מ במיל' וחבר ועדת חוץ וביטחון. "בצפון יש תוכנית מסודרת וגם ביו"ש התגבשה לה תוכנית כזאת. בעזה אנחנו רק מחפשים שקט וביטחון, בלי תוכנית אמיתית איך להשיג את השקט הזה שתלוי בהרתעה. לשם כך יש רק דרך אחת אפקטיבית והיא חזרה למדיניות החיסולים הממוקדים של ראשי חמאס. הבניינים שהורדנו לא גרמו להם להפסיק לירות עלינו. 'חמאס לא מדבר יידיש' כמו שאמר לי אביגדור קהלני. אי אפשר לדבר איתו בצורה של מחוות. הוא מבין כוח, ועלינו לפגוע בראשיו, עד שיקום אחד שלא ירצה לאבד את ראשו או עד שיקום שלטון אזרחי בעזה בלי קשר לגופי הטרור ברצועה".

הזהירות נשחקת

באופן אבסורדי סבב הלחימה החמור ביותר בדרום מאז מבצע 'צוק איתן', התרחש דווקא כשהיה נראה שמאמצי ההסדרה עומדים להבשיל. ביום ראשון בשעות הערב ערך ראש הממשלה נתניהו בפריז מסיבת עיתונאים, שבמהלכה עלתה גם שאלת המצב הביטחוני בדרום ומאמצי ההסדרה האינטנסיביים. "האם זה יצליח? עוד מוקדם לומר", אמר נתניהו, ותוך שעות ספורות התחילה להצטייר תמונה ראשונית של התקרית ברצועת עזה. לקראת השעה 21:45 החלו להגיע מעזה דיווחים על תקיפות מסיביות של כלי חיל האוויר באזור רפיח. תושבי הדרום הוסיפו שעוד ועוד כלים מתקדמים לכיוון הרצועה. מהצד העזתי החלו להגיע הדיווחים על הרוגים מגדודי עז א-דין אל קסאם בתקרית, וביניהם בכיר חמאס נור ברכה, מפקד הגדוד המזרחי של הארגון. מי ששמר על עמימות לאורך כל הדרך הוא דובר צה"ל רונן מנליס, שבמשך שעות ארוכות לא עדכן את הציבור בנעשה בדרום. העמימות גרמה לגל של שמועות שבשיאן כללו שמועה על חייל חטוף שלקח לדובר צה"ל זמן להזים אותה.

ביממות שחלפו מאז, נודעו כמה מפרטי האירוע שהצית את הגזרה. כוח מיוחד של צה"ל חנה מול ביתו של נור ברכה, ככל הנראה בלי לדעת שמדובר בביתו של בכיר החמאס. בשלב כלשהו הכוח נחשף, ובדרכו חזרה לישראל התפתח קרב יריות שבמהלכו נהרג סא"ל מ' וקצין נוסף נפצע באורח קשה. חמאס והג'יהאד האסלאמי רשמו שבעה הרוגים בתקרית. בעקבות ההיתקלות יצא צה"ל למבצע חילוץ שמוגדר על ידו כאחד המרשימים שנראו כאן בשנים האחרונות. במהלכו שולבו כלי טיס של חיל האוויר הן בתקיפות ובהחזרתם של החיילים לארץ. בצה"ל ידעו לספר לנו כי במהלך החילוץ עצמו לא נפגע אף חייל.

"תקלות עלולות לקרות. בטח כשעושים פעולות הרבה פעמים", אומר אלוף (מיל') איתן בן אליהו בשיחה עם 'בשבע'. "הזהירות טיפה נשחקת, הצד השני מתחיל ללמוד אותך, וצריך לשנות כל פעם קצת. באופן כללי כשאתה חוזר על סוג פעולה כמה פעמים רמת הסיכון עולה. הפעם שילמנו מחיר כבד על כך".

צה"ל הטיל איפול הן על פרטי המשימה והן על שמו המפורש של סא"ל מ', על אף ששמו פורסם ברשתות החברתיות. עם זאת, בצבא כן הכחישו בתוך שעות ספורות את טענת חמאס שמדובר היה במשימה שמטרתה חטיפת בכיר בחמאס. בצה"ל שללו את שתי הגרסאות שנתן חמאס לאירוע. בתחילה נטען שצה"ל ניסה לחטוף את ברכה, אך המהלך נכשל וברכה מת. לאחר שהתברר שצה"ל כנראה לא כיוון לברכה, טענו בחמאס שצה"ל ניסה לחטוף את רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא. בצה"ל הבהירו שהפעילות החשאית הושלמה בהצלחה, והסבירו שמדובר בפעילות שגרתית למדי.

460 רקטות תוך כיממה

החשש מהתפוררות ההסדרה היה מוצדק. למחרת, קצת לאחר השעה 16:00, החל סבב לחימה נוסף שנמשך כיממה. במהלך סבב הלחימה נורו לעבר ערי הדרום כ‑460 רקטות שונות. כיפת ברזל, שעד כה הגנה בצורה די יעילה מפני הטילים, לא סיפקה מענה שלם. בצה"ל יודעים לספר על כמאה יירוטים בסבב הזה, אך יחד עם זאת נרשמו פגיעות ישירות בבתים בשדרות, נתיבות, חוף אשקלון, אשקלון, אופקים ועוד. כתוצאה מהפגיעה באשקלון נהרג פלשתיני תושב אזור חברון ששהה בישראל. ההרוג, אגב, הוא אחיינו של מתכנן הפיגוע בקו 300.

צה"ל הגיב למתקפת הרקטות בשורה של תקיפות מהאוויר ברצועת עזה. בין היעדים שהותקפו היו כמה מטרות איכות כדוגמת בניין ערוץ הטלוויזיה של חמאס אל-אקצא, בניין אל-רחמה ששימש כמטה הקודם של הערוץ, מטה ביטחון הפנים של חמאס בשכונת רימאל ומטה מודיעין של חמאס בשכונת אלפרקאן. כמו כן הותקפו מבנים נוספים כמו אקדמיית פלשתין ובתי מגורים של משפחות בכירות בחמאס. בצה"ל מדגישים שמדובר בהישגים משמעותיים לעומת התקיפות שהתרחשו במהלך מבצע צוק איתן.

אולם בעוד בצה"ל מרוצים מתוצאות המתקפה האווירית, במערכת הפוליטית יש מי שמטילים ספק במשמעותן של התקיפות וחוששים שמסבב הלחימה הנוכחי יצאה ישראל כשידה על התחתונה. "אומנם בסבב הזה השמדנו מטרות רבות, כולל מטרות איכות של חמאס, אבל בשורה התחתונה הן אינן מרתיעות את חמאס", אומר ח"כ יוגב. "בשורה התחתונה יצאנו עם ידינו על התחתונה. חמאס מורתע עוד פחות ממה שהוא נכנס לסבב הזה".

למה זה עלול להוביל?

"המשמעות של זה היא פשוטה: הסבב הבא יהיה קרוב מאוד".

ברקע סבב הלחימה עומדים כאמור מאמצי ההסדרה שבמסגרתם הועברו בתחילת השבוע מזוודות עם 15 מיליון דולר מקטאר לרצועת עזה. ביקורות רבות הושמעו נגד המהלך הן בציבור בישראל שרואה שהפסקות האש קורסות פעם אחר פעם, והן בעזה. עד כדי כך שההאשטג #מכרו_אותנו הפך לפופולרי מאוד בקרב תושבי הרצועה בימים האחרונים. אך יחד עם זאת, במערכת הביטחונית ישנה כמעט תמימות דעים באשר לנחיצותו של מהלך זה.

יוגב מסכים לכך ומציין: "יש שתי מטרות חשובות בהעברת הכספים מקטאר לעזה. האחת היא הניתוק בין עזה לאבו מאזן. סוף סוף השתחררנו מהתפיסה הנוראית שהשמאל מקדם שאפשר להפיל ח'ליף על עזה בדמות הרשות ואבו מאזן. צריך להבין שמעולם הרשות לא הייתה פקטור בעזה, והיא לעולם לא תהיה. זאת מחשבת שמאל שמעורבבת עם המחשבה שניפטר על הדרך גם מיהודה ושומרון ונהפוך את הכול לחטיבה אחת. הדבר השני הוא שבאותה מידה שביד אחת צריך להוריד את ראשי החמאס והג'יהאד האסלאמי, ביד השנייה צריך לקחת אחריות על המצב ההומניטרי ברצועה, וזה בגלל שאף אחד חוץ מאיתנו לא יעשה את זה, וגם כדי שזה לא יתפוצץ לנו בפנים".

מזוודות עם דולרים לא יביאו שקט

עם זאת, יש גם מי שסבור שאין בהעברת הכספים תועלת ממשית. "אנחנו אולי רואים בהעברת הכספים מהלך מרחיק לכת, ויכול להיות שאפילו מסיבה טובה. אבל העזתים רואה בזה מהלך זעום בלבד לעומת המטרה שהם מכוונים אליה", אומר בן אליהו. "העברת הכספים היא לא הישג עצום מבחינתם שיוביל להפסקת הפעולות האלימות. מי שחשב שהעברת הכספים תשנה זאת השלה את עצמו".

אז מהי המטרה שהם מכוונים אליה?

"בראש ובראשונה מטרתם היא הסרת הסגר על עזה. מדובר בתהליך ארוך כשבזמן הדיונים המצב הביטחוני שברירי. יש הרבה שלבים להסדרה, החל מהעברת כספים וכלה במתן אישורי עבודה לאלפי עזתים לעבוד בישראל ועוד. רמה מסוימת של הסדרה יכולה להוביל לשקט. לא לשלום כמובן, אבל לשקט כן. מזוודות עם דולרים לא מספיקות לשם כך".

אתה אומר בעצם שמטרת חמאס היא להגיע להסדרה, אבל בשטח זה לא נראה ככה כאשר הוא מפר כל הפסקת אש שנחתמת איתו. לאיזה חמאס אנחנו אמורים להקשיב, לזה שמדבר או לזה שמבצע?

"חלק מהדרך של חמאס ללחוץ על ישראל להגיע להסדרה הוא דרך סבבי לחימה. מבחינתו זו דרך לגיטימית להשיג את המטרות שלהם. ואסור לשכוח, שאלמלא התקלה בפעולה החשאית לא היינו מדברים היום על הסבב הנוסף אלא על עוד הפגנות ליד הגדר. לכולם היה ברור, וראית את זה גם מהתגובות העזתיות, שאיש לא רוצה להידרדר למלחמה".

למרות דבריו של בן אליהו, הסבב הנוכחי יכול היה להיגמר במלחמה. כך למשל לו מצבור הגז שנפגע ישירות בשדרות היה מתפוצץ, היינו כרגע בעיצומה של מלחמה מלאה בתוך הרצועה.

"אני חושב שרבים, כולל בצה"ל, הופתעו מעוצמת הפגנת הכוח של חמאס בסבב הזה", אומר ד"ר לרמן, "הם השתמשו בלא מעט אמצעים שיש להם, ולדעתי זה נובע בגלל לחץ פנימי שהופעל על חמאס מצד הציבור העזתי. התחושה ברחובות היא שחמאס מכר את האינטרסים הפלשתינים תמורת 15 מיליון דולר".

כמה האירוע ברצועה השפיע על העוצמה?

"אין ספק שהם משתמשים בזה כהצדקה לתקיפות שלהם, אבל הם יכלו לעצור ברקטות הספורות שהם שיגרו בראשון בלילה. בסופו של יום, כמו שהם איבדו קצין בכיר גם אנחנו איבדנו. הם יכלו להסתפק בזה. במקום זה הם העדיפו לפתוח בסבב שכפסע היה בינו ובין פריצתה של מלחמה"