220 שעות לתועלת הציבור. בועז הרפז
220 שעות לתועלת הציבור. בועז הרפזצילום: Miriam Alster/Flash90

בועז הרפז, האיש שעמד במרכזה של הפרשה שהסעירה את מדינת ישראל, הורשע הבוקר (ראשון) במסגרת הסדר טיעון בעבירות של בזיוף מסמך ושימוש במסמך מזויף.

הסדר הטיעון הושג בתום הליך "גישור פלילי" ממושך, ולפיו צפוי הרפז לרצות עונש מינורי של 220 שעות לטובת הציבור. נזכיר כי תיקי החקירה נגד כל המעורבים האחרים בפרשה נסגרו.

על פי כתב האישום המתוקן, בין הרפז ששירת בצה"ל בישרות קבע והשתחרר בשנת 2008 בדרגת סא"ל, ובין הרמטכ"ל לעתיד גבי אשכנזי נוצרו היכרות וקשרי ידידות במהלך שנות ה-90, אז שירתו שניהם בצבא. אלוף משנה (במיל') ארז וינר היה עוזרו של הרמטכ"ל בתקופה הרלוונטית לכתב האישום.

הקשרים בין הרפז לאשכנזי נמשכו גם בתקופה שאשכנזי כיהן בתפקיד הרמטכ"ל, והתקיימו הן באופן ישיר והן באמצעות מקורביו של רא"ל אשכנזי - רונית אשכנזי, רעייתו, ואל"מ וינר.

קשרים אלה, נמשכו עד לימיה הראשונים של החקירה שנפתחה בחודש אוגוסט 2010. בתקופה הרלוונטית כיהן יואב גלנט בתפקיד אלוף פיקוד הדרום והיה מועמד לתפקיד הרמטכ"ל ה-20.

במועדים שונים במהלך חודש אפריל 2010 ועוד קודם לכן נחשף הרפז למידע ממקורות שונים, ממנו הסיק כי קיימת תוכנית לפגוע באשכנזי ולהאדיר את שמו של האלוף גלנט. הרפז סיפר על כך לאשכנזי ואל"מ וינר ואמר להם, כי יעביר לידיהם מסמך המבסס מידע זה. הנאשם ערך את פרטי המידע שאסף ממקורות שונים על מסמך, והוסיף ללא סמכות על המסמך את הלוגו של חברת EURO RSCG ISRAEL ופרטיה, כך שיראה כתוכנית אסטרטגית, המתייחסת בין היתר, לקידום מינויו של האלוף גלנט לתפקיד הרמטכ"ל ה-20 ולפגיעה במעמדו של רא"ל אשכנזי ובמעמדם של מתמודדים נוספים לתפקיד הרמטכ"ל.

בהמשך לכך, ב- 5.5.10, מסר הרפז לאל"מ וינר את המסמך המזויף במעטפה סגורה כדי שיעבירו לרא"ל אשכנזי. באותו הערב, מסר אל"מ וינר את המסמך המזויף לידי רא"ל אשכנזי. בהמשך, במועדים שונים, הציג רא"ל אשכנזי את המסמך המזויף בפני קצינים בכירים, שנמנו על המועמדים לתפקיד הרמטכ"ל.

בפרקליטות מציינים, "על פי הסדר הטיעון הצדדים יעתרו במשותף לעונש של התחייבות כספית על תנאי וצו שירות לתועלת הציבור בהיקף של 220 שעות. עוד על פי ההסדר, לאחר גזר הדין ההגנה תהא רשאית להגיש בקשת חנינה לקיצור תקופת התיישנות ההרשעה והתביעה לא תתנגד לבקשה, ובתנאי שההרשעה תתיישן רק בחלוף שנה ממועד גזר הדין".

בפרקליטות מסבירים את ההקלה לה זוכה הרפז "לאור נסיבות חריגות בתיק זה, ובראשן השיהוי של למעלה מארבע שנים בהגשת כתב האישום ובשים לב לכך שהנאשם סבל לאורך אותן שנים מנזקי החקירה ועינוי הדין, כאילו הורשע כבר- גם על דרך של הוצאתו ממרשם אפ"י של משרד הביטחון וגם על דרך של ביטול ויזה לארה"ב. לכל אלה מצטרף שיקול נוסף אשר נעוץ בנסיבות רפואיות משפחתיות שמחייבות יציאה לארה"ב לקבלת טיפול".