רון קופמן: "אני בז ליהדות"אלירן אהרון

מהומה וגידופים נשמעו הערב (שני) בפאנל "תהודת זהות" שנערך בכנס אילת לעיתונות ועסק בסוגיית חוק הלאום.

בפאנל השתתפו גדעון לוי מ"הארץ"; ד"ר דרור אידר מ"ישראל היום"; נחמה דואק מ"ליברל"; אלי פלאי יו"ר קבוצת "משפחה"; יגאל דילמוני מנכ"ל מועצת יש"ע, ח"כ לשעבר זוהיר בהלול ורון קופמן מ-103FM. את הפאנל הנחה יו"ר אגודת העיתונאים בת"א רותם אברוצקי.

בפתח הדיון תהתה נחמה דואק: ''למה אני האישה היחידה בפנאל? מדברים פה כבר על שוויון וזאת דוגמה. לגבי חוק הלאום- מגילת העצמאות נותנת את רוב הפתרונות למה שאנחנו צריכים. שיש שוויון לכל- אז יש גם דמוקרטיה (מילה שחסרה במגילה) חוק הלאום הוא חוק "הפרד ומשול" וחבל שכך. הבטיחו לעשות תיקונים ולא עשו. החוק בצורה שהוא הגיע לאחר 7 שנים, הוא חוק הפרד ומשול ויש לבטל אותו''.

יגאל דילמוני הזכיר כי ''החוק הוצע בכלל על ידי ציפי לבני, שהמטרה שלה אחרת לגמרי. היא רצתה לעשות חוק למדינת ישראל בגבולות הקו הירוק- בשביל לא לאפשר שיבת פליטים ולהתקדם עם התהליך המדיני. חיים רמון סיפר זאת בכנס בעבר. לדעתי, רוב האנשים לא קראו אותו כלל. אין בחוק מילה אחת נגד השפה הערבית, אין שם מילה שמפלה אנשים אחרים''.

זוהיר בהלול הטיח בו ''אתה מסלף דברים!'', ודילמוני השיב ''אין פה פגיעה בשפה הערבית. במקור ראשון, פרסמו את החוק לאחר שעבר בשביל שהציבור יראה ויבין שאין כאן שום דבר בעייתי. קוממו אנשים בחברה הישראלית מסיבות פוליטיות אינטרסנטיות''.

בהלול התעקש ''מעולם לא שמעתי שלל שקרים כל כך גדול בזמן כל כך קצר! זה חוק אחד המסוכנים שנוצרו במדינת ישראל! החוק הזה הוא שיאו של תהליך שהתפשט בתוך בית המחוקקים הישראלי של הימין הקיצוני והמשיחי. חוק שעושה הפרדה גזעית- אין זכר לכל שאר האוכלוסיות שגרות כאן. החברה בישראל לא רוצה לייצר שוויון''.

נחמה דואק הגיבה לקריאות הקהל: ''מה אתם רוצים שהערבים יגידו לנו תודה שאנחנו נותנים שוויון?''. דילמוני הדגיש ''החוק הזה נועד לקבע את מעמדה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי''.

אידר סיפר ''כתבתי המון מאמרים בתחום ולא רק בזמן האחרון. אני מבדיל בין מדינה לבין לאום. בתוך המדינה יש שוויון וכולנו שווים מבחינת החוק. מכאן, חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. חוק הלאום הנוכחי, לא עוסק במדינה אלא בסוגיית הלאום. הוא קשור לחוק השבות. ובשאלת הלאום, להשקפת עולמי- אין שני לאומים. ישראל היא מדינת כל אזרחיה ולא כל לאומיה. ובשאלת הגדרה העצמאית הלאומית, יש מקום ללאום אחד. אין לנו מדינת לאום אחרת''.

רון קופמן זעם: ''מדינת ישראל היא הדמוקרטיה היחידה בלי חוקה. אני שומע אתכם פה ומציע לכם להגיע לירכא, דליה וכל היישובים הדרוזים. תגיעו אליהם ותשמעו מה דעתם על החוק הזה. אלו, שעושים הרבה יותר לטובת המדינה מהחרדים. הדרוזים בזים לכם בגלל החוק''.

דרור אידר: מה עם חוק השבות?

רון קופמן: אני בז לחוק הזה

יגאל דילמוני: רון-אתה חי במדינת העם היהודי!

רון קופמן: אתם 300,000 איש מנהלים פה את הכל יחד עם החרדים.

יגאל דילמוני: יותר טוב מהתקופה שאתם שלטתם פה.

גדעון לוי: בואו נחזור למציאות- בין הירדן לים תחת שליטתה של ישראל, חיים כיום 6 מיליון יהודים ו-6 מיליון פלסטינים. חלקם חיים בשליטה ישירה של ישראל, חלקם בשליטה עקיפה כמו עזה. מדינת ישראל רוצה להגדיר את עצמה כיהודית ודמוקרטית. יש מספר מדינות בעולם שמגדירות עצמן כמדינת לאום, כמו איראן אגב. מי שרוצה מדינה יהודית, מוזמן לסגת מהשטחים ואז הרוב היהודי ידבר. היום יש חצי-חצי ועם אחד שיש לו פריבילגיות על עם אחר. הרי מי צריך את החוק הזה? אני מעריך את הימנים, כי יש להם הרבה מחשבה. פה הונחה התשתית למדינת האפרטהייד, כי היהודים הם בעלי הבית בשטח המדינה הזאת. ולכן היה צריך לחוקק את החוק הזה על פי שיטתם. ליהודים יש יותר זכויות בארץ הזאת על פני עם אחר- לכן החוק הזה מאד מסוכן. מדינת האפרטהייד קיימת בפועל, עכשיו היא גם קיימת על פי החוק. היהודים עליונים כאן

אלי פלאי אמר בדיון ''הוויכוח שלנו באולם הזה הוא שאלות שמעסיקות את כולנו בחברה הישראלית. צריך שהערבים יהיו שווי זכויות, אך אסור לנו לשכוח שהסיפור של מדינת ישראל הוא שונה. לכן מדובר בסוגיה מורכבת''.

רון קופמן אמר כי ''אם מדברים על שוויון בואו נלך למספרים של צה"ל- כמה חרדים משרתים? כמה דתיים משרתים? או נשים משרתות שמנהלות מלחמה בשביל לשרת בצבא? הערבים מתגייסים למשטרה יותר ממה שהדתיים משרתים בצבא. לפני שמדברים פה על שוויון בין יהודים לערבים, בוא נדבר על השוויון בין היהודים''.

גדעון לוי טען כי ''העיתונות לא עסקה בעניין מספיק כפי שהיא מועלת בתפקידה בנושאים אחרים. בואו לא נדבר על תקציבים אלא על דברים עמוקים. אני פה חלוק על השמאל הציוני גם מפני שלדעתי אין יהודית-דמוקרטית. ואנחנו צריכים להחליט מה קודם למה. צריך לעסוק ביושר בשאלה האמיתית''.

זוהיר בהלול אמר ''אני לרוב מסכים עם גדעון אבל יש לי כאן מחלוקת איתו. אני חושב שחוק הלאום לא בא מהיצר של מדינת ישראל והממשלה לספח את השטחים, אלא גם לומר ל-2 מיליון ערבים במדינת ישראל שהם לא רצויים פה''.

דילמוני הוסיף ''הקריאה שצריכה לצאת מהפאנל היא האתגר לייצר שיוויון. זאת לא הסוגיה של חוק הלאום''.

דרור אידר הזכיר ''משחר היותנו כעם, אנחנו דמוקרטים. לכן אני לא רואה שחורות כמו מה שזוהיר אמר. אנחנו פשוט רוצים לעגן בחוק שמדינת ישראל תהיה מדינת הלאום של העם היהודי. צריך לתקן את התשתיות במגזרים הלא יהודיים אבל זה לא הדיון כאן''.

בהלול: ''אנחנו לא רוצים טובות. אנחנו כאן כי זה ביתנו''. דרור אידר: ''אנחנו כאן לפניך! אבות אבותיי היו כוהנים בבית המקדש''.