שטרסלר
שטרסלרצילום: יניב כהן

הפרשן הכלכלי נחמיה שטרסלר השתתף היום (שני) בפאנל "כלכלת חיוכים" שנערך בכנס אילת לעיתונות ועסק בשנות כהונתו של שר האוצר משה כחלון,.

שטרסלר אמר על תפקודו של שר האוצר "אני חושב שמגיע לו ציון אפס. כחלון שבר המון חוקים של שרי אוצר לדורותיהם. למשל התוספת השנתית להוצאה. נכון שהיו שרי אוצר שחרגו בהוצאות, אבל זה היה בזמן משבר, מלחמה, והיו כאלה שניסו גם במלחמות להישאר במסגרת.

''כחלון המציא שיטה מיוחדת. כחלון ישב עם אנשי האגף, ושאל כמה מקסימום הוא יכול להוציא מבלי לחרוג מגירעון של 2.9%, והמספר הוא בערך שמונה עשר. הוא חרג בהוצאות בצורה חסרת אחריות וחרג בגרעון. הגרעון היה צריך להיות אחוז בודד והוא מראש קבע 2.9% ואף עשוי לחרוג מזה. אתמול הלמ"ס מוציאה דו"ח שהצמיחה במשק יורדת. היא כבר רק 2.3 ולא 3.7. זו כמעט צמיחה אפסית לנפש.

"אנחנו מתחילים לראות את פירות חוסר האחריות והפזרנות. כשר אוצר, מטרתו היחידה היא קולות בקלפי. התוצאה היא שהוא היחיד שרוצה היום להקדים את הבחירות כי הוא יודע ש-2019 תהיה שנה רעה של משבר".

שטרסלר הוסיף, "שמעתי אותו אומר שהוא רוצה להגדיל את תקציב הביטחון לאורך עשר שנים. איך זה חברתי? השוטרים והפנסיונרים של המשטרה, השב"כ והמוסד, ה-22 מיליארד שקלים האלו, מה פה חברתי? בדיור הדבר הנכון לעשות היה, לאחר עשר שנים של עליות, הרי ברור שיום אחד המחירים יורדים. הוא לקח 5 מיליארד שקל לשנה לאזרחי ישראל – וסבסד את מחירי הקרקע.

"ככל שהיית עשיר יותר, קבלת סבסוד גדול יותר כי היה לך הון עצמי גבוה יותר וקבלת את הדירה במרכז. מה שהיה צריך לעשות זה לקנות שרשרת גדולה מברזל, כמו של אוניות, לגשת לבניין רשות מקרקעי ישראל, לסגור את הדלת בכניסה, לתת פנסיה תקציבית לכל מי שעבד שם ולתת את הקרקעות לכולנו. המחירים היו יורדים והשחיתות נעלמת".

לדבריו, "זו לא חכמה להיות סנטה קלאוס 3 שנים ואז להגיע למשבר גדול ב-2019. עד עכשיו היה לו מזל. קיבל הכנסות מעסקה כמו מובילאיי למשל. צריך להבין שהגרעון הבסיסי כבר היה צריך להיות אחוז בודד. זה מתפוצץ בסוף ולכן הוא רוצה בהקדמת הבחירות. לגבי מפקחי הבנייה, זה חשוב וטוב שעושים את זה. אבל במשרד העבודה יש 900 עובדים. נניח שאתה מנהל חברה ויש לך 900 עובדים שמתוכם 500 פקידים, אתה לא תמצא 60 אנשים שיהיו המפקחים? אבל כחלון הוא טוב ומטיב, יושב עם ניסנקורן ומחליט על 60 אנשים מהסקטור הפרטי. עוד אנשים.

"החוכמה זה ללכת על הדברים הקשים. ללכת נגד בעלי הכוח והשררה, ואת זה הוא לא עושה. למשל גיל הפרישה לנשים. הוא לא נגע בזה ועכשיו אנחנו המדינה היחידה בעולם שגיל פרישה לנשים הוא 62", הוסיף שטרסלר.